100mm hul i klinke

Hej,

Jeg er ved at sætte klinker op i badeværelset og skal ha et 100mm hul til ventilation.

Væggen er gasbeton, så har et 100mm bor til denne.

Men problemet er klinken.

Jeg tænker på at lave hullet i klinken, INDEN jeg sætter den op, ved at bore en 40-50 huller rundt i en cirkel. 

Men hvordan "banker" jeg hullet ud, så klinken ikke går itu ?

En mejsel er vel for voldsomt... 


Thomas
Hej, Jeg er ved at sætte klinker op i badeværelset... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har skåret ud til væghængt toilet afløb samt til ca. 60 mm hul til fjern betjeningsgreb til samme toilet på den måde med vinkelsliber bagfra. Des større hul du skal lave jo lettere er det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Her er et par eksempeler på mini-slibemaskine, med meget små skæreskiver. De fås fra 100 kr. og opefter, + evt. tilbehør. Disse er er fra Harald-Nyborg, men kan fås mange steder, er ofte på tilbud i dagligvaremarkeder osv. 




Træd ikke på mine ledninger :o)

Vi plejer at strege den op foran først. Så lave en rund rille med vinkel sliberen indenfor blyant stregen. Du kan godt dreje rundt med vinkel sliberen, bare start 3—4 mm inde. Du skal bare 2/3 mm ned i flisen. Så laver du en stjerne foran så du får 8 trekanter ud mod rillen. Det er 4 snit fra side til side. Vender flisen og laver en 2—3 mm dyb rund rille mage til den du lavede foran, du kan ud fra stjernen sjusse dig til hvor den runde rille skal gå. Nu kan du brække de 8 trekanter af. Den første må du slå af, sandsynligvis kan alle slåes af, men ellers resten med en knibtang. Det færdige hul kan du justere med vinkel sliberen. Evt bagslibe flisen og så nippe med knib tangen. 


km

Det lykkedes :-)

Som en tidligere skrev, en lille skive. 

Jeg havde en lille brugt skive til vinkelsliberen, ca. 100 mm. Men denne skar jeg hele vejen rundt i cirklen, brugte ca. 30 min, så fik jeg mit 100mm hul.



Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis