Løn under praktik

Hej,

Jeg starter på grundforløbet bygge og anlæg til januar med henblik på at blive tømrer. Jeg ledte efter en mester, jeg kan være i praktik hos indtil, jeg skal på skole og fandt en, der kunne bruge mig. Men han vil ikke, hvis det skal være lønnet.

Er det meget normalt, at man ikke får løn ufaglært/i praktik hos en mester i min situation? 

Er det fornuftigt at takke ja, eller kan jeg roligt lede efter en anden mester, der vil give løn?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil anbefale dig at melde dig ind i en fagforening, og spørge dem. Som lærling det oftest billigt (eller gratis) at blive medlem af fagforening + A-kasse mv. Tjek lige prisen først. Årsagen er, at man gerne vil have fat i "kunderne" så tidligt som muligt. Netop det kan du drage fordel af, og trække på deres viden.

Se nedenfor, fra 65 kr./måneden. 

Her er et link: klik


Træd ikke på mine ledninger :o)

Er det fordi han regner med, at du kan få SU?  Ellers skal du ikke takke ja.. Du skal jo have noget at leve af.. - som minimum tariffen for ungarbejder (går ud fra, at du er under 18?) Må jeg spørge lidt ind til hvor i landet du søger?  Der er jo mange gode lærepladser - og desværre også nogle "ikke så gode"..
(Jeg er personligt ikke tilhænger af fagforeninger - af flere grunde - og jeg har oplevet situationer, hvor de ikke turde skride ind, fordi mester, var "bonkammerat" med nogle "høje herrer" i fagforeningen..)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 17-12-2017 14:43:03
(Jeg er personligt ikke tilhænger af fagforeninger - af flere grunde - og jeg har oplevet situationer, hvor de ikke turde skride ind, fordi mester, var "bonkammerat" med nogle "høje herrer" i fagforeningen..)

 Det er din "personlige" holdning, og den har du jo lov at ha´, men hvad kan spørger egentlig bruge den til?  



Træd ikke på mine ledninger :o)

"bobentot" - den kan spørger bruge til, at finde en god mester, der ikke nødvendigvis har overenskomst med en fagforening.. Men der må spørgeren jo ikke finde arbejde, hvis det står til fagforeningen - selvom det tit er der, man lærer mest..!!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Fagforening eller ej. Hvis ikke det er frivilligt arbejde, så skal man have løn for det.

Hvis du skal starte til januar er det jo ikke mange arbejdsdage du kan nå alligevel, så bryd ikke hovedet med det.

held og lykke med uddannelsen.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce

Nemlig, ja.. men ellers er der jo mangel på dygtige medarbejdere alle steder - så har du ikke lyst til at gå ude og fryse - så bliv maskinsnedker - så arbejder du stadigvæk med træ  :-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jakob2 skrev den 17-12-2017 12:40:39

. Jeg ledte efter en mester, jeg kan være i praktik hos indtil, jeg skal på skole og fandt en, der kunne bruge mig. Men han vil ikke, hvis det skal være lønnet.

Jamen, så arbejder du bare gratis, så enkelt er det. Muligvis "uden papirer", forsikring, arbejdstøj og sikkerhedsudstyr"!?  Du må så vælge om du tør satse på en kontrakt efterfølgende.

Hvis du kommer på grundforløb, så skal du vel også ud i praktik i perioder? Den slags praktik er ligeledes uden løn. Det er der regler for, papirer mellem skolen og mester osv., kort sagt så burde der være styr på det, i modsætning til det først nævnte.

Natur skrev den 17-12-2017 17:02:47

"bobentot" - den kan spørger bruge til, at finde en god mester, der ikke nødvendigvis har overenskomst med en fagforening.. Men der må spørgeren jo ikke finde arbejde, hvis det står til fagforeningen - selvom det tit er der, man lærer mest..!!

Jeg har forstået, at du ikke er begejstret for fagforeninger.   Du kan jo sende fagforeningerne en venlig tanke, når du afholder din 5 til 6 årlige ugers ferie! For du tror da vel ikke at "ferie" er noget som bare er faldet ned fra himlen helt af sig selv?    


Træd ikke på mine ledninger :o)

Det her er hvad 3f skriver.  

Som lærling er du altid omfattet af 3F’s overenskomst, der sikrer dig en ordentlig løn. Det står i loven og gælder også, selvom din arbejdsplads ikke har indgået en overenskomst selv, og dine udlærte kolleger ikke er dækket af overenskomsten.

Som medlem af fagforeningen 3F har du en stærk organisation i ryggen. Hvis du får problemer under din uddannelse, skal du kontakte din lokale 3F-fagforening. Meld dig ind i en fagforening det er som tidligere nævnt næsten gratis som lærling. eller arbejd gratis som natur synes er ok.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

OG NEJ - "MISTER KOVAS"..   jeg synes jo netop IKKE det er ok at arbejde gratis!!  
Men de som kan og vil - skal IKKE betale for de, som ikke  GIDER

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 17-12-2017 19:34:27

OG NEJ - "MISTER KOVAS"..   jeg synes jo netop IKKE det er ok at arbejde gratis!!  
Men de som kan og vil - skal IKKE betale for de, som ikke  GIDER

 Hej Natur. hvorfor bliver du sur? Du må undskylde, men sådan forstod jeg dit indlæg. Det kan jeg kun beklage, der er jo to om det den ene skriver  den anden forstår/misforstår men jeg kan jo ikke vide hvad du tænker. Det sidste du skriver forstår jeg ikke så det må jeg hellere lade være med at tolke på. 

Når du nu er imod fagforeninger tror du så at de arbejdsforhold som vi har idag er noget arbejdsgiverne (bare at man har fået ind i sproget at de giver arbejde de gir ikke en tøddel) bare har haft lyst til at vi skulle ha. prøv at læse martin Andersen Nexø Pelle Erobreren og Martin hin Røde.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis