Isolering af jerndragere

Hej,

Der er blotlagte  jerndragere over vinduerne i min kælder. Se billede. Jeg tænker, at det må  være en kuldebro.

Må man isolere den med f.eks rockwoll og pudse dem op eller risikerer jeg at varm fugtig luft fra kælderen fortætter på jerndrageren når den er tildækket?


Mvh

Mikkel

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer jo an på om der er noget på udvendig side af bjælken, om der er kalk i det omkringliggende murværk eller om det er rå beton, og hvordan bjælken er korrosionsbeskyttet!

Under alle omstændigheder burde den ihvertfald brandinddækkes.


 Certificeret Statiker

Der er mursten på ydersiden af bjælken. Der er også mursten hele vejen omkring vinduet pånær underkanten hvor der er støbt til kælderen. Det er formentligt muret med kalk mørtel, da huset er fra 1936. Jeg ved ikke om drageren er behandlet med noget.

Så synes jeg bare du skal isolere omkring den, men indledningsvis give de tilgængelige overflader en behandling som svarer til korrosionsbeskyttelse C2. Den går langt ind i konstruktionen og stålets varmeledningsevne er meget ugunstig, hvorfor der vil være en ret kold overflade som sansynligvis vil ligge under dugpunktet, så kondens kan opstå, da det ellers vil kræve et ret tykt lag isolering omkring den.

Typisk i gamle stålkonstruktioner ser man at stålet er fortærret ude i murværk men i relativ fin tilstand inde i bygningen, så HVIS der skulle opstå problemer, så vil de typisk være hvor bjælken har direkte kontakt med kalken i dit murværk - her er korrosionskravet idag den største kategori, det er et meget aggresivt miljø for stål.


 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis