Digitalisering af gamle familiebilleder

Vi har rigtig mange gamle familiebilleder, som vi meget gerne vil have digitaliseret.

Hvordan gør vi det bedst?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du selv vil gøre det, så køb en skanner. Er der tale om papirbilleder, så kan en simpel scanner med en tilstrækkelig opløsning anvendes. Er der tale om negativer eller lysbilleder, så skal scanneren være specielt egnet til disse og dermed noget dyrere.

Det er en ret simpel proces at udføre, men det tager ret lang tid.

Der er ikke sket det helt store med scannerhastigheden i de sidste 10 år, men det der er tidsrøvende er efter min erfaring, den tid det tager at få billederne ud af album/rammer og derefter få dem tilbage igen. Kun hvis man anvender en meget høj opløsning under scanningen, tager selve scanningen længere tid, men de fleste originaler har ikke en så høj opløsning, at det er nødvendigt med mere end 1200 pixel/inch. Dette gælder også for de fleste negativer og dias, men her må man nok lige prøve sig frem.


Vi har købt en Canon flatbed til svigermor, den klarer det super hurtigt, inkl. negativer. Der er software pakke med som kan alt muligt som gør det hurtigere at scanne og arkivere billederne.

F.eks. kan den scanne 4 almindelige billeder samtidig på pladen, og derefter selv splitte dem op i 4 digitale billedfiler gennem softwaren. Så går det noget hurtigere.


Elektronikteknikeren

bruger også canons scanner og den er rigtig god incl muligheden for negativer 

noget der kunne have været rart var rj45 i kombination med usb tilslutning

Annonce

Jeg har lavet "fotokopi" af alle mine gamle billeder.

Det kræver er digital kamera og et bord + nogle bøger og gerne en tri-pod. Så kan man flytte fotoalbummet ind under det fast installerede kamera og tage et billed uden at stille fokus m.v.

halv løsning med foto kopi på den måde som ikke lige giver bedste kvalitet,

 scanneren kommer man nu ikke udenom hvis arbejdet skal gøres ordentligt og med bedste kvalitet.

Så fik jeg meldt mig ind og det er bland andet for at give min erfaring med at digitaliserer billeder.

Vi har lagt vores billeder på nettet med en fujitsu scansnap ix500.

Det går meget hurtigt med denne scaner, den tager nemt 40 billeder på ingen tid, 2 minutter max.

Når vi som os har over 4000 papirbilleder, så synes jeg ikke prisen på den er afskrækkende, man kan evt. går sammen nogle stykker.

Den kan også bruges til ens kvitteringer, så de bevares og blækken på dem ikke udviskes over tid.

Har man også brug for at scanne dokumenter tit, er scansnap ix500 en stor hjælp i dagligdagen.

https://www.youtube.com/watch?v=pjhmNB4Optw

https://www.youtube.com/watch?v=y37V2wqUFlo

med den hastighed den kører 10x15 igennem med er det næppe høj billed kvalitet den scanner med, canon scanneren kan også scanne hurtig men så fylder filerne heller ingenting.

høj dpi = lang scannings tid pr billed = bedste billed kvalitet

https://www.canon.dk/scanners/flatb...0f_markii/

ville klart gemme i tiff format 




Kan ikke lige gennemskue dit svar, jetdirect, er det et partindlæg eller øv bøvs?

Har du set de små vidoer jeg henviser til?

Ved du at denne scanner, scaner ens billeder med en opløsning på 600dpi, det er højt, undersøg selv, og som sagt, den bruger max 2 minutter på 40-50 billeder!

Har du undersøgt hvad andre tilsvarende scanner kan præsterer.

Hvorfor er det bedre at gemme i tiff format, oplys gerne mig!

Rigtig godt at få gode råd, hvor der er underbygget faktas med, det er nemlig på et oplyst grundlag, vi kan tage stilling til hvad vi synes, passer bedst til en og ens pengepung.


Jeg/vi selv samt familen har og har stor glæde af ix500 og nej, hvis din øv bøvs opstår fordi du tror det er et reklame indlæg eller jeg er sælger, for denne super snapskanner, så må jeg oplyse, at det er det ikke. 


Her er der en anden der er meget begejstret for den:

https://www.youtube.com/watch?v=UUVHfL82iEE

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis