Byggepligt

Hej

Vi har købt en byggegrund af privat, men når ikke at bebygge grunden inden der er gået 2 år som er defineret som byggepligten i skødet.
Spørgsmålet er så hvad der evt. kunne ske i denne forbindelse, jeg tænker på hvilke krav sælger evt. kunne have når nu pligten ikke opfyldes. :?:

Der står intet i skødet om eventuelle aktiviteter, hvis byggepligten ikke overholdes

Med venlig hilsen
Mondi
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
aner ikke noget som helst om det, men kunne du ikke bare grave lidt. For så du vel gået igang.
Med mindre der menes at man skal være færdig inden 2 år?
Snak du hellere med din advokat.
Hvem har solgt grunden til dig ??

Oftest er disse grunde med byggepligt udstykket af kommunen og så tager de grunden tilbage for det du har givet forgrunden minus de omkostninger de har til tinglysning osv... Det er den mest almindelige ordning.

Men man kan også forestille sig at det er et krav fra kommunen at der skal bygges på grundeni en privat udstykning for at få boliger i et eller andet område..

Det er ikke nok at der graves lidtr på grunden, det er jo ikke at bygge...

Men jeg vil tro at du skal have en bygge tilladelse og så gåigang med soklen, at du så evt tager meget lang tid om byggeriet og måske ændrer det undervejs med ny byggetilladelse osv. vil jeg tror at man må acceptere.

Man som også tidligere sagt/skrevet find ud af hvem der har rejst kravet og fåså definitionerne herfra... Du burde naturligvis også have fået dem i forbindelse med handlen af grunden.

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Hej Mondi,

Går ud fra, at det er kommunen, der har krævet byggepligten oprindeligt - hvorfor sælger har krævet tilsvarende af dig. Såfremt dette er korrekt, tror jeg faktisk sælger har et problem i forhold til kommunen - særligt hvis sælger har tjent på handelen.

Anyway - hvis du har en god argumentation for, hvorfor du ikke når at bebygge grunden inden den aftalte frist, men i øvrigt kan fremlægge tegninger etc., er det min erfaring, at kommunen er til at tale med - især hvis der ikke er alt for stort tryk på efterspørgselen. Men informér dem - i disse sager er tilgivelse en svær en at få!!!

Er kommunen ikke til tale med, er Njords løsning en god mulighed - få byggetilladelsen i hus, sæt den 1. sokkelsten - og vent......

Held og lykke med projektet

Mvh.

Jan R.
Hej

Tak for svar !

Grunden har vi købt af en privat, altså har kommunen ikke noget med projektet at gøre.
Faktisk har vi også en godkendt bygge tilladelse over det hus som vi påtænker at bygge, men som sagt når vi ikke at bygge inden terminen, grundet manglende salg af vort nuværende hus.
Jeg har nu tænkt mig at kontakte sælger, for at lægge kortene på bordet og få en snak omkring en dispensation eller lign.

P.s en bygge tilladelse har jo også en forældelsespligt på 1 år til information.

Mvh.
Mondi
Hej igen smile

Jeg kan ikke forestille mig at andre end kommunen står bag et krav om at der bygges på grunden. Ja det skulle lige være hvis det er et byggefirma der står bag udstykningen og at de er de eneste der må bygge på grundene, oftest set som grunde der sælges med et projekt 8)

Kommunen kan godt stille krav selv om det ikke er dem der står bag selve udstykningen. En udstykning vil jo kræve en lokalplan og heri kan der måske være stillet forskellige krav. Eller kravene kan være stillet for at der kunne godkendes den aktuelle lokalplan.

Den med bygge tilladelsen er altså god nok, og du har ret i at der skal påbegyndes byggeri inden for et år ellers forældesbyggetilladelsen. Men der er ikke noget krav ( normalt ) opm at byggeriet skal færdiggøres inden for en bestemt tid. Så hvis du har fået bygge tilladelsen så kan du starte med en del af byggeriet, det kunne være en garage eller hvis du laver selve soklen og så ikke mere...

Ja så er byggeriet igang og du har opfyldt din forpligtigelse.

Men din ide om at spille med åbne kort er da helt rigtig, måske kan du argumentere for at kan du ikke få en dispensation så vil du begynde et meget langstrakt byggeri ( pga økonomi ) men hvis du får en disp. så vil du straks du har solgt din nuværende bolig kunne starte et effektivt og hurtigt byggeri..

Men find først ud af hvem der har fået lavet denne klausul ?? Jeg vil tro at det er kommunen.

MVH Njord
Meget enig med Njord. En privat sælger har INGEN grund til at kræve en byggepligt. Det kan ko være vedkommende bedøvende ligegyldig, hvad der sker med grunden.... Men grunden er jo på et eller andet tidspunkt solgt af kommunen, og de har garanteret betinget sig en byggepligt (for at undgå spekulation i grundene), hvorfor den private sælger er nødt til at viderebringe denne byggepligt.

Jeg vil dog blot informere dig om, at i mange kommuner er det slet ikke lovligt at videresælge en byggegrund fra en nyudstykning. Fortryder den første køber, SKAL grunden gå tilbage til kommunen for igen at udbydes til salg (igen for at undgå, at nogle spekulerer i/tjener på kommunens arbejde).

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis