udendørs overvågningskamera erfaringer?

Jeg vil høre om der er nogen herinde der har nogle erfaringer med nogle gode kameraer til rimelig penge, der fungerer uden man skal til at trække alt for mange ledninger.

kameraet skal kunne melde tilbage ved bevægelse og vise billeder eller optage?

Jeg har kigget på kameraer der kan arbejde sammen med Smarthome Philips Hue men som det er nu, er de utrolig dyre at anskaffe.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal jo enten strøm- eller netværkskabel til et kamera. Så "med ikke alt for mange ledninger" er som minimum 1 ledning.

Du kan købe trådløse kameraer, som skal have strøm, og du kan købe kameraer med netværkskabel som også leverer strømmen. (PoE).

Selv har jeg opsat udendørs IP-kameraer med PoE i under tagudhænget. 

Jeg har en optager stående i kælderen som optager 24/7. Kameraerne har en bevægelsessensor (software er det jo bare i virkeligheden), men ærligt talt, så bliver man træt af at få fotos i tide og utide, af edderkopper der vandrer henover sit net og fugle der vil vise sine blade og andet rede-materiale frem.

Selve optageren har også en bevægelsessensor-funktion som kan melde om aktivitet, men den er lige så irriterende som kameraets.

Men det kommer selvfølgelig an på hvad du har til formål at bruge overvågningen til. Mine overvågningsvideoer er til at give til politiet i tilfælde af indbrud. Dvs jeg giver dem harddisken og så færdig.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu du spørger til anbefalinger:

Jeg tror ikke man går galt i byen med hvilket som helst overvågningskamera til omkring 1500,- (IP med PoE). Jeg tror der er samme elektronikkomponenter i dem alle og alle har nogenlunde samme software-funktioner. Jeg købte alt mit på cinema-shop.dk

Derimod skal du vide hvor mange kameraer du vil have sat op, da din optager skal kunne optage x antal kanaler. Derudover skal du vide hvor kameraet skal hænge, hvor langt der er til objektet du vil kunne identificere og vælge opløsning på kameraet så dette er muligt.

Ud for opløsninger og antal kameraer skal du lave et setup med stor nok båndbredde og stor nok harddisk til at gemme dine optagelser i x antal døgn.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

I det helt simple setup kan du bare lade din computer være "optager". Har du en NAS kan den også ofte være optager.

Et godt mærke er HIKVISION. De kan f.eks. købes på ip-camshop. Dette er vist et af de mest solgte (og på tilbud lige nu : https://ipcam-shop.dk/udendoers-12/...9BfD_BwE).

Bemærk, du skal lige være opmærksom på, hvor bred en synsvinkel og dybde  du vil have, der hvor det skal sidde. Altså, hvor meget skal de kunne "se til siderne". Det er tallet de 2,8 mm, du ser på linket, der bestemmer det. Du kan finde det forklaret på Youtube med video-eksempler f.eks. dette (læg mærke til hvor meget/lidt du kan se i siderne og dybden : https://www.youtube.com/watch?v=sZKWzyq6QYo

Hvis du vil strømforsyne det med strøm via Ethernetkablet (PoE) skal du have en PoE injector (strømforsyning) på Ethernetkablet. Den kan også købes samme sted.

Kører selv med HIKVISION og PoE injector - begge dog købt via Ebay for over 1 år siden.

Jeg kan varmt anbefale HIK Vision. Jeg har i tidens løb solgt og opsat mange af deres kameraer og optagere. Deres 7600-serie optagere har indbygget PoE-switch, så det er bare et plugge kameraerne direkte i - og du er kørende! 

Jeg har lige fået en af deres sprit nye optagere med digital videoanalyse indbygget direkte. Dette betyder at kameraer kan genkende personer ud af deres statur, ansigtsgenkendelse, m.v. Derved undgår du unødvendige optagelser af naboens kat og nedfaldne blade!

Deres kameraer fåes også med wi-fi, men her skal man virkelig tænke sig om. Rækkevidden er meget begrænset og kan knapt række igennem to gipsvægge!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg har en PoE switch til formålet. 

Wezio-> det lyder spændende med ansigtgenkendelse. Men hvor brugbart er det med de typiske kameraplaceringer man har af havegangen og i det store køkken-al-rum? Jeg kunne forestille mig at funktionen ville være god hvis kameraet var tæt på hoveddøren således at kameraet tydeligt og tæt på kan filme ansigtet.

Wifi overvågning er et no-go hvis du spørger mig. Det er for ustabilt og skal du trække en 4mp kamera dur det ikke. Eller måske endda mindre.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Hvad med de nye kameraer der kan køre via Home fra apple eller Philips Hue, mener bla Next laver nogle. Der skal der ingen kabler til så det kan flyttes rundt som man har lyst til?

Prisen er dog dyr og nok fordi udviklingen er undervejs. Den uploader til nettet og giver besked via telefon hvis der er bevægelse?

Ansigtsgenkendelse virker egentligt fint nok. Jeg har det kørende på kameraer placeret 2,5-3 meter over terræn. 

Jeg har bl.a. En kunde, hvor det er et problem, at unge mennesker sent om aften tager ophold ved trappenedgange til P-kælder. Deres tilstedeværelse skaber utryghed blandt beboere. Problemet er kommet til livs via ansigtsgenkendelse i kameraerne. Et stykke software i kameraerne opfanger ansigterne (og identificere, at der er tale om personer) og udløser en alarm på vores Kontrolcentral, når disse personers ophold på trappen overskrider en foruddefineret tid. Operatøren på Kontrolcentralen kan via en højtaler råbe dem an. Ellers tilkaldes en vagt. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Et andet sted (et storcenter) bruges ansigtsgenkendelse til at tælle antallet af besøgende. Hvis brandalarmen i centret udløses, kan brandmajoren få en indikation af, hvor mange personer, der befinder sig i centret. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er faktisk ret smart

Det lyder genialt. Bare man så har husket af afveje validiteten af funktionens resultat. Altså var det den 79. person der gik ind i bygningens lobby inden branden opstod, eller var det stormvejret der gav den store blomst et vindpust sidst nogen åbnede yderdøren. Jeg ved ikke om lige det kunne ske, men jeg tror man skal bruge funktionen med omtanke.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis