Korrekt justering af shunt og cirkulationspumpe, hvordan?

Jeg har en 3 strengs shunt anlæg til gulvvarme (55m2) som min varmepumpe leverer varme til.

Jeg var nogle spørgsmål jeg ikke helt kan regne svarene ud på.

1. Afhængig af udetemperaturen, laver varmepumpen varme fra ca 35 grader op til ca 58 grader. Men det gavner vel ikke meget, når shunt termostatens max er på 47 grader, så er det overskydende bare spildproduceret? Bør jeg skifte termostaten?

2. Jeg har pt en fremføringstemperatur på 40 grader og en retur på 35 grader. Cirkulationspumpen kan stå på 1, 2 el 3. Men hvad er mest optimalt og hvornår bruger man de forskellige hastigheder?

Jeg har hørt noget om at man skal passe på at cirkulationspumpen ikke kører hurtigere end pumpen fra varmepumpen, er der hold i det? 

3. Jeg kan max max opnå en stuetemperatur på 22 grader, indikerer det at der er noget 'galt' med anlægget og jeg bør justere lidt på det? 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har en 3 strengs shunt anlæg til gulvvarme... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Dennis

En shunt og 2 vejsventil vil stort set altid slippe en del vand igennem shuntporten.

Derved får du en lavere temperatur efter shunten.

Er dette tilfældet skal varmepumpen arbejde ved højere temperatur og dermed med en dårligere effektfaktor. Derfor er det bedst at fjerne hele shuntarrangementet.

Dette gælder også med hensyn til drift af kedler.

Varmtvandsopvarmning bør ved varmepumper og kedler altid styres ved "brugsvandsprioritering" Direkte EL opvarmning er stort set altid væsentligt dyrere i drift også om sommeren.


Jesper

Hej Jesper. 

Min installation er ret lille og simpel. 

Dvs at en shunt slet ikke hører til i min 55 M2 gulvvarme installation drevet af en spritny luftvand varmepumpe? 

Det jeg mener, burde installatøren ha påpeget at shunten skulle af?. (Shunten er fra oliefyr installationen)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har fået ændret min varmepumpe til at lave en fast temperatur til gulvvarmen (40 grader) fremfor udekompenserende temperatur som slet ikke giver mening ved gulvvarme. 

Shunten fjerner jeg til sommer og indtil da lader jeg den stå (næsten) åben.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis