Hvilket værktøj er dette?

Hej med jer,

Jeg har ved en fejl fået købt denne "hakke"/hoved. Den er ca. 50 cm lang, slebet skarp for enden og har en let krumning. Jeg tænker at den må skulle bruges som en hakke til træ, hvis den fik sat et skaft på. Hvad tænker I?

På forhånd tak!
Emil

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du købt den i Kanada?

Den er til at nakke babysæler.


Den tvivler jeg på Bent Andersen... de bruger køller, til at brække nakken på dem. At bruge en skabsleben "økse" ville jo ødelægge skindet.

Hvis den havde været slebet skap på den lange led, ville jeg sige det var en "kniv" til at lave tagspån med, men når æggen sidder for enden, har jeg ikke et godt bud   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Nu er billedmaterialet ret mangelfuldt da man ikke kan se detaljerne fra hverken bagside eller siden. Af samme grund er mit gæt det er et stykke fladjern der har været i nærheden af en slibesten med den ene ende og har fået påsvejst et ekstra stykke fladjern i den anden ende. Hvad det skal gøre godt for må stå hen i det uvisse, dog burde svejseren sendes på svejsekursus da de dueklatter der er lagt er en skændsel for både holdbarheden og alle svejsekyndiges øjne.    



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

@Bent, den er købt på Møn, og ved ikke hvor den oprindeligt er fra.   

@Henrik, lige præcis! Jeg købte den netop også, fordi jeg på billedet troede det var et kløvejern til at lave træspåner med - hvilket jeg så også vil prøve at lave den om til.

@Leif, jeg kan godt prøve at tage nogle bedre billeder, hvis det kan hjælpe på identificeringen af værktøjet   

Det ligner et hjemmelavet forsøg på at fremstille en stikøkse/stødøkse.

Prøv at google det.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce

Det er en stør.     eller en stivler   


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

@bobenontot en stikøkse er et ganske godt bud! Det ligner det også ret meget! Det ligner dog at en stikøkse er uden krumning og kun er slebet på den ene side - ligesom et stemmejern. Den kan selvfølgelig være slebet forkert efterfølgende.

@karl smart - Hvad er det? Kan umiddelbart ikke finde det på google. Medmindre du tænker at det ligner en fisk?   

En opfølgning. Jeg tænker det er en engelsk fældningsøkse. Den ligner meget de modeller der findes her: https://cooperstoolmuseum.com/edge-tools/

Der mener jeg du har ramt forkert. Der er ikke meget lighed med dit skærpede fladjern til de støbte økser du har på link.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Enig med Erik. Der er ikke gods nok i dit blad til at det vil kunne bruges til at banke ind i et træ der står på rod, eller en stamme der ligger ned.
Jeg hælder mest til den hjemmelavede stikøkse, eller et eller anden form for "stemmejern" der er fremstillet til en speciel anledning   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis