Styr på indirekte fjernvarme Termix VX-1 - HJÆLP!

Vi har en indirekte fjernvarme Termix VX-1, som jeg prøver at få styr på. Der er 3 Danfoss termostater (RAVR). Jeg har givet 2 af dem et nummer på billedet.

1. radiator, det er denne som sætter fremløbstemperaturen på systemet, korrekt?
2. Returløbstermostat, det er denne der sikrer at vandet at vandet cirkulerer indtil det har nået en lav nok temperatur, korrekt? Hvis ja, så vil man da vel altid have at den er sat så lavt som muligt? Vores står på 3 og har en ca. temperatur på omkring 40 grader fjvr tilbageløb. 

3. Den sidste sidder på vandvarmeren, og den skal jeg vist ikke pille ved, korrekt?

Vi har læst at vi skal sætte samtlige termostater på radiatorene (1 planshus) til "3" og så derefter kun justere temperatur på anlægget.

Mit spørgsmål går så på - hvordan får jeg returvandet til at ligge på de 35 grader? så vi sparer mest muligt? Skrurer jeg på FJVR 1 eller 2 og hvordan fungerer de sammen? og hvad kan det skyldes at vandet kun bliver kølet til ca. 40 grader, når samtlige termostater på radiatorene står på 3, og FJVR 1 og 2 står på 3 også.

Edit: Cirkulationspumpen står på 3 også, hvis det har nogen betydning. Fremløbstemperaturen er på ca. 50

https://imgur.com/3kJf3Ju


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der nogen der kan hjælpe?

Hej Tereassen, 


Dit returvand fra centralvarme anlægget ser ud til at være 20 grader, og retur til fjernvarme værk er 30 grader. Dette kunne indikere en stoppet veksler. 

Derudover er det forskellen på frem og retur fra fjernvarme værk der skal være 35 grader. Altså f.eks 80/45 eller 70/35 og så videre. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis