Overdækning, understøtning af søjler indtil klar til nedstøbning?

Jeg skal til at bygge 22 m^2 overdækning der i virkeligheden er et udestue (fra Willab-Garden) bare uden vinduer/sider (kommer måske senere). Dvs. det er kraftig limtræ hvor yderste rem (6m x 27cm) holdes af 3 kraftige kvadratiske søjler (115mm). Jeg har fræset og skruet kraftige 40cm søjle-sko på og regner med at støbe dem ned til frostfri dybde. Da jeg ikke er professionel og principielt godt kan li' at kunne justere lidt når skelettet først er samlet, overvejer jeg om der mon ikke er en måde at stabilisere/holde søjlerne til jeg er tilfreds med alle mål og først da støbe dem fast. Finder der en standard måde at smide noget tømmer sammen på, så det kan understøtte søjler? Eller er jeg mon bedst tjent med at bygge "oppe-fra og ned" og bruge nogle soldater (naboen har vist 4-5 stk.) til at holde de øverste remme som er skruet sammen og så montere søjlerne efterfølgende? I så fald er udfordringen vel, at det er soldaterne der skal stabiliseres - primært mod fald til siderne?

Konstruktionen ser således ud:

https://ibb.co/hYfH2w

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du behøver vel ikke helt at bygge oppefra. Men det er da ikke så let at få søjler til at stå 99,9 % korrekt sådan lige op i luften.

Du kunne lægge din limtræ på  2 soldater ( kan justeres i højde og så holde afstand til huset med et stykke spær i begge ender. Altså hvis det skal være ud fra huset. Så kan dine søjler hænge medens betonen størkner. Så er du sikker på linjen, afstanden og højden så skal du kun holde øje med lod stokken. Af sikkerhedshensyn er det måske godt at starte med at lægge limtræ op på et par forhøjede murbukke. Så er der ikke så meget cirkus balance kunst i det. 

Ellers kan man sætte et bræt fast på tværs af søjlen  med en skruetvinge i jordhøjde til at holde den oppe med. Et par meter væk banker du en tilspidset pæl 40 - 50 cm ned i jorden. Den kan så bruges til at skrue et bræt på som går skråt opad til søjlen hvor den også fastholdes med skruetvinge. Det kan så holde den stabil i 1 retning, tilsvarende system laves 90 gr. forskudt og den holdes på plads medens betonen størkner

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Tak for feedback Erik.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis