Våde spær - Skal jeg være nervøs?

Vedhæftede filer:
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad er du nervøs for?

En nærmere forklaring kan bibringe en afhjælpning. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg tænker råd og svamp i træet. På et af billederne kan du se noget hvid vækst og noget af træet er sort. Det er et hus vi har overtaget her i år. Ved ikke om det er normalt at det er så fugtigt, eller det er fordi huset er utæt f.eks ved skotrenden og andre steder. Kan se der er blevet brugt pu skum nogle steder. Måske det kan være blevet utæt.

Det er usundt for dit træværk at være våd. Der kan være flere årsager. Det vil hurtigt ( måske 10 - 20 år ) medføre at træet er meget råddent. På næstsidste billede synes jeg at kunne se svampe angreb. 

Den sorte understrygning er sikkert god nok, skønt den er utæt nogle steder. Men den bygningsskum der er brugt suger vand ind næsten som en svamp. Måske har du heller ikke ordentlig udluftning oppe i tagrummet. 

Der kan også opstå kondens fugt igennem dårlig dampspærre hvis der f.eks. er boret spots op igennem loftet uden at reparere dampspærre. Jeg har set et lignende tilfælde hvor man måtte have en tømrer til at tage alt isolering op for at reparere dampspærre. 

Udluftning skal være luftsprække i hele udhængets længde i begge sider samt lige så meget som de 2 tilsammen oppe i rygning. Der skal helst være en mærkbar luftskifte oppe i tagrummet når det er så vådt.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den sorte understregning ser ret ny ud. Måske man har opdaget de utætte sten og rettet det. Men byggesummen må væk. Den suger mere end tætner. Hvad siger tilstandsrapporten?


 

Tak for jeres svar. Udluftningen skulle være efter bogen. Der er brugt bygge skum nogle steder, så det kan måske være det som hiver fugten ind. Der er Ingen spots, men ventilationssystem i alle rum. Det kan være det er utæt ved dampspære der. Huset er fra 1986, og den gang var det vel ok at bruge byggeskum?  Tilstandsrapporten nævner følgende. Tænker i at det er noget for en ejerskifteforsikring?

Annonce

Det er kun taget der er nævnt der  hvis der ikke står noget et andet sted om "våde spær" så er mangelfuldt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der står ikke andet..Må prøve at melde det og se hvad der sker.

Hvis det ikke står benævnt i tilstandsrapporten er du "heldig" For kan det kategoriseres som en skade der skal udbedres, er den dækket af forsikringen. Det ville den ikke være hvis den stod nævnt i tilstandsrapporten. 

Der skal i hvert fald gøres noget, og det kan kun gå for langsomt!

Jeg håber du har en ejerskifteforsikring, og umiddelbart mener jeg der er noget den bygningssagkyndige burde have konstateret.

Prøv lige at se efter om der ikke står noget om "loftrum" i rapporten. Med både skum, sort snask, våde spær og svamp, burde der være skrevet noget. Synes jeg.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis