Rengøring af pensler

De dyre pensler giver også et bedre resultat.
Med vandbaseret maling er det ingen sage at holde dem rene.

Men f.eks. en pensel brugt til lak eller oliemaling.
Jeg rengør med terpentin og fortynder, men jeg finder det stadig vanskeligt at holde penslen 100% ren.
Jeg rengør først i en bøtte med fortynder og dernæst terpentin.
Men min pensel har det stadig med at blive småstiv.

Så hvad gør i andre?

mVH


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

vasker dem med brun sæbe


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Min pensel skal bare vaskes i koldt vand


Venlig hilsen
Knud

Når man har fået maling ud af dem som du selv beskriver så er rådet med sæbe meget effektiv. Jeg skyller dem ikke særlig godt til sidst, så der efterlades lidt sæbe i dem. 

Jeg mener nu man skal starte med at bruge det som anbefales på maling emballage. Det er oftest ikke både og.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du renser dine pensler af i egnet væske, så prøv at "frisere" penslen med en stålbørste. Til slut masserer du brun sæbe ind i hårene, og putter penslen i en plastpose, presser luften ud og lukker lufttæt. Det holder i årevis. Når su skal bruge penslen igen, vasker du den i varmt vand.


 

Annonce

En kollega, sætter sine pensler, som er brugt til "olie maling" i motorolie, det mener han er helt fantastisk, olien fordamper ikke, så penslerne tørre ikke ud, så rengør han dem når de skal bruges igen. (han sætter penslerne op, med klemmer, så de ikke bliver flade i hårene)

Jeg har ikke afprøvet ideen....


Vi prøver igen, i morgen --

Takker alle.

Tænker jeg prøver den med brun sæbe.

Er Færdig med noget lak arbejde om et par dage.

:-)

Jeg bruger også sæbe til at vaske dem med, og inden de er tørre, vikler jeg lidt malertape omkring hårene, så jeg undgår at de stritter ud til alle verdenshjørner, når penslen tørrer.
Når penslen så skal bruges igen, så starter jeg med at pille tapen af, og så en tur under vandhanen inden den bliver rystet tør, for at blive taget i brug.

Men jeg må da også sige at jeg sjældent bruger andet end "vandmaling"... og hvis det sker at jeg bruger "oliemaling", så er det som regel træbeskyttelse, og her bruger jeg billige pensler/ruller, der bare bliver skrottet bagefter    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Krævende jobs maler jeg med linoliemaling, og det kræver et par dage eller tre, da lagene skal være meget tynde. Mellem hver strygning sættes pensel/pensler i vand. Rensning sker med opvaskesulfo og neglebørste i hårenes retning. Bagefter vikles papir om børsterne for at holde dem i den rigtige retning - holdes fast med elastik. Vil jeg kæle for gode pensler, sætter jeg dem i motorolie, stryger af og vikler om med papir. Før næste job vasker jeg af i petroleum (grilltændvæske) og slår/tørrer alt overskud af. Gode naturbørstepensler bliver spændstige og lækre ved denne behandling. Skulle en pensel tørre ind, eller har den været i brug i ugevis, kan jeg bruge flydende brun sæbe (Køb én med 25-30 % sæbeindhold!) natten over, vaske med vand og gentage motorolien.


PBP

På arbejdet smider vi dem bare ud.. Men egne pensler gør jeg også som dig sætter i  en bøtte fortynder og lader dem stå der.

Medmindre der er vandbaseret maling så vasker jeg dem bare med grundrens og vand

Ellers har jeg hørt at guldberg penselrens skulle være helt fantastisk


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også