Et par el-spørgsmål....

Hej LDS

Jeg har et par spørgsmål om el som jeg håber der er nogen der kan hjælpe med.

1: Jeg har nogle rørpaneler, og jeg skal have skiftet en stikkontakt i en af disse. Mit problem er at der er 3 L og 3 N ved denne stikkontakt, mens der på den nye stikkontakt kun er 2 huller til hver. Hvad er den korrekte måde at løse dette på?

2: Den ovennævnte stikkontakt er den eneste i dette rum, og derfor vil jeg montere en påbygningsramme på den modsatte væg. På loftet sidder der en påbygningsdåse med et eller andet nedenunder

Kan jeg trække et installationskabel herfra, ned gennem loftet i en kanal, og ned til den nye påbygningsdåse?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den du viser på billedet er ikke en stikkontakt. Det er en afbryder med aflastning under så der kunne gå en bevægelig ledning til et eller andet Cirkulations pumpe udsugning eller noget andet. Man kan godt trække installations kabel ned til en ny stikkontakt. 

Man skal montere den nye stikkontakt i et udvendigt underlag, (som denne afbryder) 

Har man 3 kabler der går hen til stikkontakten bliver man nødt til at samle nulledere i en samlemuffe med en lille stump ledning som så går ud i stikkontakten. På samme måde med de 3 ledninger der udgør fasen. 

Den nye stikkontakt du trækker kabel hen til får jo så kun 1 leder fra hver (nul og fase) 

Når jeg skriver man er det fordi det er fast installation og derfor elektriker arbejde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar. Elektrikeren kommer mandag, men jeg ville bare vide hvad jeg skal købe af materialer, samt hvor meget jeg skulle lede efter alternative tilslutningssteder.

Hvis jeg forstår dig ret, så kan man godt trække et installationskabel fra afbryderen, gennem aflastningen, og ned til en ny påbygningsdåse? 

Mht. de 2 x 3 ledninger, så troede jeg ikke at der måtte sidde samlemuffer sådan et sted, men det er jo en nem løsning hvis det er lovligt.

Jeg er sikker på at elektriker har materialer med. Jeg tror ikke han trækker installationskabel igennem aflastning, men måske skruer kan den af. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis