AVTQ lukker ikke. Kan man gøre noget?

Hej,

Efter et trusselsbrev fra forsyningen om dummebøder pga for dårlig afkøling, har jeg lokaliseret mit problem til en AVTQ ved min brugsvandsveksler, som ikke lukker af, når der ikke tappes varmt brugsvand.

Hvad er mine muligheder? Hvis det ender med udskiftning, kan man så udskifte til en AVTB, uden videre?

/Lars

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så vidt jeg ksn se, så er en AVTQ-ventil en ret avanceret ventil specielt beregnet tilmbrugsvandsvarmeveksler. Den kan hurtigt lukke op for tilførslen at fjernvarmevand til tin veksler, når du pludselig åbner for den varme hane.

En AVTB-ventil er uegnet til dette formål, da den er beregnet til "langsomme" ændringer i fjernvarmeflovet. En AVTB-ventil anvendes typisk til varmtvandsbeholdere (som er "længe" om at opvarme).

Du kan få reservedele til din AVTQ-ventil, så jeg vil foreslå dig at du får repareret din nuværende ventil.

Søren O

Hej Søren,

Tak for svaret. Hvad jeg har læst mig frem til i produktbeskrivelser af AVTB-ventiler, så anvendes de også til varmevekslere, men det kan da godt være at de ikke reagere hurtigt nok til brugsvand. Nu har jeg tilkaldt professionel hjælp. Så må vi se.

/Lars

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis