Afkalkningsanlæg

Hej.

Bor i Odense hvor der er meget kalk i vandet. Nu er jeg ved at være færdig med en renovering af mit badeværelse og overvejer i den forbindelse om jeg skulle købe et afkalkningsanlæg så jeg slipper for alt den kalk i mine rør, bruser osv.

Jeg har søgt på nettet og er selvfølgelig stødt på nogle mærker men er itvivl om hvad der virker og hvilke erfaringer folk har gjort sig, derfor håber jeg at der sidder nogle derude bag skærmen som kan hjælpe mig lidt på vej

På forhånd tak.

PS jeg har søgt i formuet men kunne ikke finde noget.

Kasper

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fald endelig ikke for fristelsen til at købe en af de mange opreklamerede"kalkfjernere",de er så godt som intet værd.Hvis du vil have kalkfrit vand,så skal der inversteres et betydeligt beløb.Håber at flere vandværker følger de få der har et afkalkningsanlæg,men det er jo en større inverstering.


bh

Hej 

Har haft et BWT afkalkningsanlæg, på det varme vand, i nu 14 mdr.

Det fungerer perfekt. Strømforbruget er så lavt at min separate bimåler ikke kan måle strømforbruget.

Forbruget af "salt" ligger på ca 8kg/3mdr for et varmtvandsforbrug på ca 100L/dg.


mvh

gsh

Gsh; kører det kun på det varme vand? 

Drop det.

En bedre investering ville være at købe guldbarrer og derefter køre dem på forbrændingen.

Vores boligforening havde desværre besøg af en smart BWT sælger til årsforsamlingen for ca. 10 år siden. Derefter blev et BWT-anlæg med salt indbygget til det varme vand.

Status efter 10 år:

Virkning: kan ikke mærkes

Pris: ekstremt høj

Vedligeholdelse: rygterne siger, at installatøren/sælgeren har købt en 40-fods lystyacht og overvejer køb af en privat ø i karibien. Det er selvfølgelig kun relevant i den tid, hvor han ikke roder rundt med afkalkningsanlægget i vores kælder.

Vores konklusion: det er langt billigere at udskifte alle rør i hele huset hver 20. år, end at købe et BWT (eller andet) anlæg.


Annonce

Nu har jeg efterhånden sat en del bwt anlæg op det sidste års tid hvor det blev lovligt også at bruge dem til drikkevand. og de virker, eneste minus er prisen


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

 Vi er jo alle skeptiske.

Overvejer det selv.

Måske virker det ikke i den storskala en boligforening er.

Men til en alm. husstand tyder alt jo på at det virker fint.

Køb anlægget billigere på nettet og få din egen vvs'er til at koble det på.

Det er vand ind og vand ud... måske lidt justering.

Længere er den ikke.

Så hvorfor købe dyrt fra BWT?


Katmus

Er der nogen risiko for utætte vandrør over tid, ved at installere blødsvandsanlæg? Jeg mener, bliver den gamle kalk siddende i rørene eller bliver det skyllet ud over tid og dermed åbner op for evt. utætheder?


VANtheman

Jeg har nu haft anlægget siden december.

Hårdhed gået fra 22 til 10.

Så vidt jeg kunnet læse mig til så burde det ikke gå ud over rør sålænge man holder en hårhed over 8.

Men reelt er der vel ingen data endnu.

Jeg har ikke så mange gamle rør endnu og et evt. Brud er jo en forsikringssag.



Katmus
vantheman skrev den 07-03-2019 11:00:51

Er der nogen risiko for utætte vandrør over tid, ved at installere blødsvandsanlæg? Jeg mener, bliver den gamle kalk siddende i rørene eller bliver det skyllet ud over tid og dermed åbner op for evt. utætheder?

Du skal ikke trække det så langt ned at du kalkagressivt vand. Mere er ikke bedre!
Hold for s... din Langelier indeks i øjet. 

Afkalker du for meget med et konventionel ionbytteranlæg få du kalkagressivt saltvand. 

Høj saltindhold æder dine armaturer og alt andet metal som vesterhavsgus. 

Kalkagressiviteten (husk øjeblikket hvor brusevand rammer luften CO2 og danner kulsyre) æder dine flisefuger op. 

En hydroxidionreserve en et MUST-have. Ellers starter korrosionen. Har man PE rør er ventiler og støttebøsninger det eneste der kan ofre sig. - Så siger det bare "plop" og slangen hopper ud af forskruningen.

Her kan du regne på langelier indeks 
inden du gå i gang skal du have vandanalysen fra dit forsyningsselskab.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis