Meget råd/svamp - kan det klares med klorin?

Hej

Jeg har fjernet loftet i et område i kælderen, og konstateret at der var fugt som var trængt op, og derfor var der kraftig udvikling af svanp og træ-værket er rådnet helt igennem.

På billedet her har jeg renset det med en kost.

Er det nok til at slå svamp/råd/mug ihjel, hvis jeg sprøjter området grundigt med ufortyndet klorin, inden jeg går igang med at udbedre byggeskaden?


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej.

Der er svampesporer langt ind i træet, og klorinen kommer kun til overfladen. 

Du har sandsynligvis en forsikring mod råd og svamp. Tag den i brug. De sender en mand der ved, hvordan det skal gribes rigtigt an og kan vurdere omfanget. Fejlbehandling kan blive dig en meget dyr omgang senere.


Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Rodalon og måske imprægneret nyt træ. Men fugten kommer vel igen? Den skal bremses med en membran.

Nu spørger jeg dumt, men er du helt sikker på du ikke er forsikret? De fleste husforsikringer indenholderråd og svamp.


 

Fjerner du grobunden for svampen forsvinder den. Det kræver organisk materiale og ..... fugt. Og Clorin er fint til mange ting, så vidt vides ikke noget de professionelle bruger, det er for skrapt. Men er den rådnet væk skal den jo skiftes. Den skal ligge af på murpap sådan en fætter.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
uldal skrev den 09-12-2017 15:39:51

Rodalon og måske imprægneret nyt træ. Men fugten kommer vel igen? Den skal bremses med en membran.

Nu spørger jeg dumt, men er du helt sikker på du ikke er forsikret? De fleste husforsikringer indenholderråd og svamp.

 Fugten kom fordi forrige ejer har isoleret kældervæggen og sat dampspære på så den ikke kunne ånde, så nej, fugtkilden er fjernet.

Og jeg er sikker - det er et nyt overtaget hus, som jeg først nu skal tegne husforsikring på, og der er ikke ejerskifte.


PeterR skrev den 09-12-2017 15:43:47

Fjerner du grobunden for svampen forsvinder den. Det kræver organisk materiale og ..... fugt. Og Clorin er fint til mange ting, så vidt vides ikke noget de professionelle bruger, det er for skrapt. Men er den rådnet væk skal den jo skiftes. Den skal ligge af på murpap sådan en fætter.

 

Ok, der kommer nyt spærtræ på så den bliver skiftet, og fugtkilden er fjernet. Jeg vil bare være sikker på at råd/svamp ikke ligesom kan "gro videre" over i det nye træ, eller skade yderligere i den eksisterende kontruktion.

Jeg har læst at Clorin er godkendt svampedræber, hvorimod Rodalon kun er rengøringsmidel, så jeg tænkte at det var bedst (og i øvrigt billigt)

Annonce

Men Clorin kan ikke dykke ned i porøse materialer som træ, det egner sig til glatte overflader. Desuden er det ikke så skræpt mod skimmel. Jeg har som skimmelallergiker bedre erfaringer med at fjerne skimmel med rodalon end med clorin. Men måske findes der et bedre produkt som slet ikke blandes op med vand Med min allergi har Klorin aldrig været særlig effektivt hvad rengøring af badværelse med selv glatte overflader angår.

Måske bør du undgå trykimprægneret træ, dampe fra det trækker op i huset og er giftig især for udviklende hjerner.

Du skal i al fald være sikker på at der ikke trænger ny fugt ned i kælderen, at alt er tæt og så fjerne alt angrebet organisk materiale, det er dyrt, men hvis det ikke gøres ordenligt fra start vil det hænge i huset i årvis og det vil lugte, frigøre giftige stoffer og kan give astma/allergi samt fysisk ødelægge alt hvad der står i kælderen.



 

Hvad med at bruge Gori 22/7 i stedet for klorin?

Altså det er ikke billigt - men en mulighed var at give området (også det omkringliggende træ) en omgang protox svamp. Hvis du giver det hele er der også væsentlig bedre sikkerhed for at evt. tilbageblivende spore ikke kan blomstre op igen


Ask

Man fjerner alt nedbrudt træ og behandler det tilstødende med boracol 20 (her skal du have fat i en håndværker med certifikat til dette produkt).

Klorin er bot en mild form for klor (natrium hypoklorit) smører du det på træværk så vil jeg garantere at du kommer til at se nedbrudt og råd i dit træværk...... 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også