Loft i kælder ned og nyt op?

Hej forum


Jeg har den her kælder hvor jeg er ved at få lavet nyt loft med spots.

Det gamle loft er af den slags med forskalling skruet på bjælker, samt halmstrå og puds.

Sådan som de nu lavede dem i 50'erne.


Der bliver så skruet nye 16 mm forskallingsbrædder op igennem det pudsede loft/gamle forskallingsbrædder,

Imellem dem trækkes strøm til spots.

Der skrues en 16mm gipsplade på til sidst og det meget tynde LED spots skrues op i.


Nå men det var bare for at give en baggrund.

Mit problem er at den endelig højde bliver 208 cm og jeg synes faktisk det er for lidt.

der bliver også nogle udfordringer med det nye sænkede spot loft, der hvor det møder kælder vinduerne, da toppen af vinduerne faktisk er plane med det nuværende loft.

Så jeg tænker... er det et stort arb. at fjerne det nuværende loft helt?

Altså komme helt op til husets bjælker og enten montere nyt loft direkte på bjælkerne eller evt. fritlægge bjælkerne og lave nyt loft oppe mellem bjælkerne?

Uanset valg så med spot i.

Nyt loft direkte på bjælker har jeg sjusset mig frem til giver de ca. 40-50 mm ekstra højde som det nuværende pudsede loft fylder.

Loft oppe mellem bjælker giver jo så yderligere 32 mm til bjælker og endnu mere i mellem bjælker.


har jeg overset noget?



Katmus
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej du har sikkert ikke overset noget. Og 208 cm er lige lovlig lidt i lofthøjde, og især hvis vinduer bliver lidt dækket af det nye loft. Det er ikke nemt at lave en ordentlig afslutning der. Jeg tror kun at det pudsede loft fylder ca. 25 mm ( 16 mm forskalling og under 10 mm pudslag. Og jeg bruger normalt 13 mm gips. 

Så jeg ville tage "en eller anden " ved hornene og få det gjort rigtig fra starten. Altså ny loft op imellem spær, og 1/2 delen af bjælker synlige. 

Det er naturligvis et større arbejde, men resultatet bliver bedre. Det eneste du skal huske er at det starter med noget Forbandet svineri at tage det ned. Dør op til resten af beboelse skal tapes til, og kan du komme til at låne en større ventilator kan den sættes i et åbent vindue så støvet kan trækkes ud. 

Den eneste anden løsning er at sætte gips direkte op på det pudsede loft. og så bore spots op igennem både gips og det pudsede loft. Kabler fiskes så over det pudsede loft. og ellers i pudslaget hvor det skal forbi bjælker. 

Med 13 mm gips bliver lofthøjden så kun 13 mm  under det nuværende. 

Jeg ved godt at pudslaget udgør det samme som dampspærre, og den gennembryder du. Men hvis du oftest har varme på i kælder, så er dampspærre ikke nødvendigt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg valgte at få fjernet puds og forskalling for at få nyt loft op mellem bjælker og synlige bjælker.

MEN da de havde fjernet puds og jeg mellem forskalling kunne se bjælker, så var det ikke de bjælker jeg har i den anden ende af kælder.

De var smalle og grimme.

Mindede mest om affaldstræ.

Så det ender med at jeg sætter akustikloft op på den gamle forskalling.

Monterer spots i den.


Jeg har kig på knauf designplader 13 mm til ca. 200 kr. kvm.

eller

troltekt superfin hvid 25 mm til det halve i pris.


til mit loft er det en udgift på 3200 kr eller 6500 kr alt efter hvad jeg vælger.


Knauf er klart pænest, men her kræver det lidt mere planlægning med mønster o.s.v. så de 6500 kr. holder nok ikke, da der nok er mere spild.

Troltekt dæmper nok en del bedre, men er jo som det er...ikke lige så pænt.


men det er jo kælder... hvad synes i?





Katmus

Har du førstesal på huset? I så fald er der nogle krav til etagedækket over kælderen ifm. brandsikring. 

Er selv ved at lave samme opgave, og er nødt til at sætte en gipsplade over troldtekt, for at kunne overholde kravene.

Troldtekt er ikke nok, da det kræver to lag klasse 2 beklædning at opfylde REI-60. Desuden skal der være mindst 95 mm fastholdt mineraluld. Det er hvad jeg har fået oplyst af Troldtekt.

Men det er kun et problem, hvis du fjerner pudsen.

jeg har 250 mm papiruld over 50 mm rockwool, som holdes oppe af forskallingsbrædder.

På dem vil jeg så montere enten troltekt eller alm. gipsplade.


Så i princippet kan jeg hverken gøre det ene eller andet hvis regler skal overholdes?


Men skal man altid overholde reglerne? :-)


Katmus

Jeg har monteret troltekt ultrafin på bjælker...

meget fint resultat og jeg synes det er rigtig pænt.

Passer fint til kælder.


Meeen... ville nok ikke bruge det i stueetage.

Der er gips akustik pænere.


Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis