Fermacell - Retkant eller spartelkant

Skal til at sætte 12,5mm Fermacell plader op på nogle vægge. Havde egentlig besluttet at det skulle være med spartelkant. Men det er svært at finde de store 90x250 plader med spartelkant, så nu er jeg kommet i tvivl. Det ser ud til at de fleste trælaster primært fører plader med retkant.

Er retkant bedre end spartelkant?


Skal til at sætte 12,5mm Fermacell plader op på... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

En sidste ting. Er der nogen af jer der har haft erfaring med de store 2500x900 plader. De vejer 31 kg, men til gengæld så får jeg kun EN lodret kant der skal spartles per 900mm.

Men er de for tunge at håndtere i praksis. Hvad siger I?

Det skal jo være op til dig og bestemme, vil mene det nok er en smule hårdt arbejde og gøre alene.

Men det kommer jo osse an på din størrelse, måske er 31 kg ingenting

De bliver nok en smule svære og bakse på plads ene mand.


Men plus siden vil være der ikke vil være meget spartel arbejde.


Venlig Hilsen
Rønbo
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej igen

Min maler og andre siger at fermacell skal fuldspartles. Nu ved jeg ikke hvad du skal have på væggene, men også hvis der skal filt op. Så den ekstra limkant tror jeg ikke betyder det store, hvis man kan slippe for at slæbe sig ihjel. 

Mvh

Peter 

Har brugt retkant og skruemaskine. og ja fermacell skal fuldspartles

Maleren mener vel kun det er en fuld spartling fordi man osse skruer pladen på midten, reglerne vil sidde 45-45.

Så man skal spartle to sæt samlinger og midten af pladen.


Venlig Hilsen
Rønbo
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg har besluttet at satse på de store plader. Regner med at få en kammerat til at hjælpe med at bære, når jeg skal have dem op. Hen skylder alligevel for et gulv jeg lagde for ham for nogle år siden ;-)

Skal nok rapportere tilbage om evt diskus-prolaps !

Er du kommet dig oven på diskusprolapsen? 

Overvejer selv om jeg skal anvende store eller små plader. Hælder nok mest til de små, for lettere at kunne bakse dem op af trappen. 


Morten

Det tog lidt længere tid at komme til det. Men jeg fik faktisk netop båret pladerne ind i weekenden. Der var 45 plader som jeg skulle bære 25m under en carport og rundt om nogle hjørner. Det gik, men det var hårdt. Kunne ikke tage dem alle i en omgang. Fingrene kunne simpelthen ikke holde til det :-/

Men det sagt, så har jeg ikke fortrudt at jeg valgt de store plader, for det ser ud til at blive meget nemmere at sætte væggene op indenfor. Jeg skal bare skære 5cm af pladerne og så dækker de gulv til loft. 

Anbefalingen er dog at få en kammerat til at hjælpe med at bære pladerne ind :-)

Plader er blevet sat op nu. Er rigtig glad for valget af de store plader. Der er kun lodrette samlinger og det ser nemt ud at få spartlet ud.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også