Lampe opsætning gammel el installation

Hej LDS medlemmer


Jeg skal have opsat nogle lamper i min stue. Det gælder en lampe over spisebord samt to glødepære lamper som skal hænge ned over sofaen. Glødepære lamperne skal forbindes så de tænder samtidig,hvorfor jeg har viklet kobber trådene sammen..

Jeg har fået installeret lampen over spisebordet, og denne virker, men jeg er kommet i problemer med opsætningen af de to andre lamper da el installationen er af gammel status med gamle og slidte ledninger. Jeg ved derfor ikke hvilke ledninger jeg skal anvende og forbinde.

Håber på at I kan hjælpe mig med problemstillingen.

Mvh

Morten 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

På billed nr. 1 har du vist to ledninger forbundet til et stykke ledning med kronemuffer. Det er sikkert dem, du skal bruge til dine lamper. Desuden er der vist tre hvide sammensnoede ledninger, som sikkert er fasen. Dem bør du klippe ledt af og forsyne med en samlemuffe. Derudover er der en løs ledning, som kunne stamme fra en kronetænding. Kronetænding er to afbrydere i samme afbryder. De ledninger, der er i din installation, er såkaldt vulkaniseret ledning, som er mindst 50 år gamle og skal behandles som et rådent æg for at isolationen ikke skal falde af og dermed skabe kortslutning. Var det min installation, blev ledningerne skiftet ud.


fase

De blå ledninger fra lamperne forbindes til den sorte ledning. Den brune fra spisebordslampen for bindes til en af de hvide ledninger og de brune fra lamperne over sofabordet forbindes til den anden hvide.

Jeg går ud fra at der kun er det ene lampested.


fase

Den installation burde saneres , nye ledninger og udløbsroseter  , det er svært at se men det ligner 1 kvadrat ledninger , det brugte man i elektricetetens  barndom .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hvad gør jeg så med den blå ledning fra sofabordslampen? Den har du ikke nævnt noget om.

På forhånd tak for din hjælp!

Alle blå ledninger forbindes sammen til den sorte ledning fra installationen.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis