Er TV billedet bedre over fiber end coax?

Jeg snakkede i går med en sælger af fiber net, og denne påstod – som en del af sine salgs agumenter – at ”du får et meget bedre TV billed ved at skifte fra coax kabel til fiber”!

Det argument undre mig en del, da det efter min aller bedste overbevisning ingen betydning for TV billedet har om det leveres gennem coax eller fiber, så længe at der er tale om DVBII og signalet der vises på TV skærmen ”kun” er HD kvalitet.

Coax netværket er løbende blevet opdateret (ca. hver 7 år) med ny teknologi ved indgangen, og - iflg. sælgeren - "den teknik fejler ikke noget"!

Mit spørgsmål er om et selve TV billedet bliver bedre på et fiber netværk end på et coax netværk, så længe at selve modtageren ikke ændres og vi har et eksisterende coax netværk der fint modtager op til 150MB internet og digital TV via netværket?

 Selv tror jeg ikke på at tv billedet bliver bedre over fiber end over coax uden at udskifte TV (modtager enheden), og jeg formoder at der er tale om "ægte provisions sælger snak", men inden jeg "går i kødet" på sælgeren til næste møde, vil jeg dog gerne lige være sikker!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke så lige til at svare på, da mange faktorer spiller ind. 

Men med din bedagede modtagerenhed, er svaret umiddelbart at der ikke vil ses forskel.

Forskellen kan være meget mere udpræget ved et high end UHD setup.

Sender fiber Boxen tv ud over dvb på coax?


Elektronikteknikeren

OK, så er det en anden sag. Dvb benytter sig givet vis af en kraftigere komprimering af signalet, sammenlignet med fiber. Så når det leveres over HDMI er der stor sandsynlighed for at billedet vil stå mærkbart bedre.


Elektronikteknikeren

Er det også tilfældet at signalet er væsenligt mere komprimeret når der er tale om DVB-C, altså over coax kabel?

I bund og grund er der tale om forskellen mellem YouSee coax og Waoo fiber!

Jeps. Der er en grund til at man kan få en så højhastighed samtidig med mange kanaler. Der skal komprimeres før end det kan være i coaxen. Men det er jo ikke sikkert at dit panel er godt nok til at du kan se forskel. Hvis du synes at en god gammeldags blu-ray står skarpere end når du ser tv, så kan du godt regne med at samme forskel er at se mellem coax og fiber.


Elektronikteknikeren
Annonce

det bliver spændende og se kvaliteten af signalet fra yousee når de begynder og sende på waoo´s fiber net i 2018

Var det ikke forskellen på analog og digital tv billede , et analog billede kunne være med "sne" og skyggebilleder , men ved digital havde man intet billede eller et glansbillede , det kunne kortvarigt "fryse" før det forsvandt , eller er der noget jeg har misforstået....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis