Fjernvarme og varmtvandsbeholder ?

Hejsa. Skriver for at søge lidt info omkring dette ! Har p.t oliefyr men der er tilbud om fjernvarme hvilket jeg får ind på et tidspunkt.
 Har ikke tænkt mig at lave så meget af det selv da det ikke lige er VVS delen af et hus jeg er stærkest i. Men kan til gengæld heller intet finde om fjernvarme og varmtvandsbeholdere !
 Er det overhovedet nødvendigt ?
 Min tanke er at i teorien så ryger der vel varmt vand ind fra fjernvarmen og så kan det i princippet løbet "uendeligt" ud af vandhanen/bruseren direkte fra forsyningen.
 Men sætter man så varmtvandsbeholder på af andre grunde ?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vand som fjernvarmeforsyningen sender igennem deres net, er absolut ikke egnet som drikkevand, og er behandlet med forskellige kemikalier for bl.a. at undgå tæring.

En varmtvandsbeholder eller en varmeveksler til det varme brugsvand er en nødvendighed.


Søren O

Du har jo sikkert set vandet i din nuværende varmeinstallation. Lige så sort og ulækkert er fjernvarmevandet.

Det vil nok blive en varmeveksler din VVS mand vil tilbyde. De fylder mindst, og han kan få det hele som et sæt. så hans arbejdstid på stedet minimeres.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

med andre ord INGEN varmtvandsbeholder det er billigere i drift samt der bliver ikke brugt fjernvarme på at holde en fast temperatur i en beholder, med en gennestrømsveksler bliver der kun brugt fjernvarme når der er åbnet for det varme vand. 

Nu er det fjernvarmeværket der bestemmer om der må monteres brugsvandsveksler. Det har noget med trykfald at gøre.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Om der bruges varmeveksler til brugsvandet har ikke noget med trykfald at gøre. Varmevekslere til brugsvand belaster momentant fjernvarmenettet voldsomt, så om morgenen fra 06 - 08 vil der en meget stor belastning i boligområder. Hvis fjernvarmenetter ikke er dimensioneret til denne belastning vil en varmtvandsbeholdere have et meget mere jævnt forbrug.


Søren O
Annonce

Jo søren, hvis nettet ikke er dimensioneret, så sker der også et trykfald hvis der er veksler på.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er så også ulemper ved veksleren:

Om sommeren skal man vente på at fjernvarmen "når frem" før man får varmt vand i hanen. Det kan faktisk tage forholdsvis lang tid hvis man ikke har nogen naboer til at bruge varme.

Veksleren løber ikke tom for varmt vand ligesom beholderen. Det er selvfølgeligt behageligt, men det gør også at koner og teenagere kan tage meget lange og varme bade og så ryger besparelsen ;-)


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Det fjernvarmeværk du vil tilsluttes har nogle tekniske leveringsbestemmelser og tegninger til VVS'er. De skal følges. 

Postnummer 5000 lugter af Fjernvarme Fyn

https://www.fjernvarmefyn.dk/media/...melser.pdf

Til et parcelhus få du det hele som en samlet unit. 

Tak for alle svarene. Håber de har dimensioneret til vekslere da det er gravet ned i 2017 deres fjernvarmerør
 Kan man køre cirkulationspumper på vekslere ? For mig at se virker det ikke just som om det kan lade sig gøre da der ikke er nogen beholder at cirkulere til ?
 

Ikke noget problem med en cirkulationsledning på brugsvandkredsen til en varmeveksler.


Søren O
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis