Trække ledninger til kamera

Jeg skal trække netværkskabel gennem skunk til min gavl, hvorefter jeg skal bore et hul gennem til kamera der skal monteres udvendigt på gavl. 

Min udfordring er - at min skunk 100% er fyldt op med rør osv. (gulvvarme) så jeg på ingen måde kan kravle derinde. 

Er løsningen at trække ledninger ud gennem tag og lade dem ligge imellem undertag og tegl derhen? Eller hvad dælen gør jeg?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Syntes det er en dårlig ide, at trække kabel mellem tegl og undertag. Du kan hindre den luftcirkulation der skal være der. Endvidere er det en dårlig ide, at gennembryde undertaget.

Kan du pille fodpanel af og skære et spor på bagsiden hvor kablet kan ligge.

Bore ind udefra gavlen 18 mm hul og prop et elektrikerrør ind. Dit netværkskabel stoppes så ind i denne + nogle meter Så er du kommet 6 m hen i skunken, før netværkskabel bøjer af og danner nogle fine buer som det er ret let at fiske ud med et eller andet. Måske endnu et stykke elektriker med en krog på enden.  Men det kommer jo an på hvor lågen ind til skunk sidder.

Eller bore den ind længere oppe så du rammer oppe på det øverste loft.

Eller lade dn gå hen i udhæng. Det afhænger jo af din konstruktion. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Erik, tak det tror jeg faktisk kan lade sig gøre til begge sider. Eller som du siger, gøre det på loftet selv den kommer til at side højere oppe. 

Kablet kan jo godt gøres fast i kanten af taget oppe fra og ned til den korrekte højde for kamera.

Lige et spørgsmål mere, at bore i mursten - er det bare at gøre det, havde tænkte mig at købe et ordentlig bor i byggemarked - anbefalinger modtages gerne. 

Annonce

Ja men du kan jo også bore i fugen. Bore udefra da stenene giodt kan krakelere noget der hvor boret kommer ud. Og hvis kablet kan føre regn med sig, borer du skråt opad. 

Har hørt det skulle være en dårlig ide at bore i fugen, har aldrig forstået hvorfor, men tak for tip med at bore skråt. Hullet bliver dækket af kamera og havde tænkte at fylde hullet ud med noget skum eller lign.

fyld med silicone. 

Jeg har nu fået trukket kablerne fra el skab i bryggers, gennem kanal til første sal, med elektriker rør videre op til loft. Ledninger er fordelt ud og nu skal jeg begynde at bore huller til kamera/ledning. 

At bore i mursten - gør jeg bare det, eller skal jeg bore for med et mindre bor, eller kan jeg starter med mit 16mm bor uden mursten knækker?

Eller er løsningen at bore gennem fugen? 

Du skal have fat i et murbor. Normalt bruger man først et "tyndt" søgebord ø 8 - 10 mm, ca 40 cm langt, afhængig af din vægtykkelse. Gamle huse med hulmur er ca. 30 cm tykke. 

Hvis du kun kan bore udefra, skal dit "store bor" også have den længde. Kender du ikke en håndværker du kan låne af? Måske det kan lejes i f.eks. Silvan.

Søren O
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis