Ovndør - rep. med Loctite eller Plastic Padding

Jeg skal reparere ovndøren i min datters komfur for anden gang. De to metalplader er/var pop-nittet sammen, men nitterne kan åbenbart ikke holde.

Løsningen bliver to 4 mm. skruer (ca. 11 mm. lange) med én møtrik hver (der er ikke plads til mere).

Skruerne kommer til at sidde mellem 1. og 2. glasplade (der er tre i alt), så de er ikke inde i selve ovnrummet som sådan.

For at sikre at møtrikkerne ikke løsner sig, havde jeg tænkte på at bruge Loctite, men det er nok ikke lige "fødevaregodkendt"? Kemi er ikke min stærke side, jeg var til tandlæge den dag i skolen.   

I et gammelt indlæg har jeg set forslag om at bruge Plastic Padding (hård). Det tiltaler mig mere, idet det jo hærder op, og efter lidt "afdunstning" så er de fleste kemikalie forduftet eller indkapslet (vi taler vel om ca. 2 dråber i alt).

Det skal lige tilføjes, at næste gang der sker noget med komfuret, så er det en udskiftning! Lejligheden bliver solgt om 1-2 år, og en ny køber vil formentlig skifte det gamle komfur ud.

Er Plastic Padding en gangbar løsning?


Træd ikke på mine ledninger :o)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uanset kemi så er loctite ikke en god løsning, den flyder/løsner nemlig hurtig ved opvarmning. 

Men jeg ville nu slet ikke bruge nogen af delene. Sådan en 4 mm skrue er meget let at låse. Du sætter en bidetang ind over gevindet der hvor møtrik ca. ender, ikke for tæt på enden så du ikke kan starte med møtrik. Så klipper du LIDT så gevind netop bliver beskadiget. Møtrik er så lidt vanskeligere at skrue på, men den kan ikke løsne sig af sig selv.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er ikke meget plads, men jeg tænker på at give gevindet (efter møtrikken, når den er monteret), et lille dask med en kørner, for at låse møtrikken/deformere gevindet. Så slipper jeg for "kemi".   


Træd ikke på mine ledninger :o)

"MIn metode" kan du bruge inden du samler det. Men ellers er det samme princip. 

Man kan også holde en stor hammer på skruehovedet, og så banke med en mindre på den del der stikker uden for møtrik. Så smeder man den ned ligesom en almindelig nitte. Men det kommer jo an på plads, hvor stor risiko for glas o.s.v.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-12-2017 20:25:55

"MIn metode" kan du bruge inden du samler det. Men ellers er det samme princip. 


God pointe - den tror je jeg vil bruge. Tak for input.

 


Træd ikke på mine ledninger :o)

Tak for indsparket. M.h.t. låsmøtrik så er der vist ikke plads (og ved heller ikke, om det selvlåsende kan tåle varme).

Fjederskive har været overvejet, men der er næsten ikke plads, og det bliver også sådan noget som driller. Måske hvis man klistrer skiven på møtrikken med dobbeltklæbende tape. Konen har vist noget, som hun bruger til decoupage.   

Jeg tager det lige det sidste med i mine overvejelser.


Træd ikke på mine ledninger :o)

bare kom en smule opvaskemiddel på møtrikken, så bliver skiven der. PS: du kan også bruge en tandskive, men den er lidt højere


 

Det blev en helt anden løsning. 

Mens jeg sad og baksede med at få placeret møtrikken rigtigt, på den åbne låge, så fald den yderste rude af. Den er beregnet til at tage af, idet den er monteret med fire tapper, som sidder i klemme inde i lågen.

Nu kunne man jo komme til møtrikken, og skruerne havde fået et lille klem med en knibtang. Spænde-/fjederskiver havde jeg ikke lige fået købt.    

Gevindet på skruerne var lidt langt - så det blev kappet med en skæreskive på en Multi-Dremel kopi. Bagefter sleb jeg gevindet ned, så det blev i plan med møtrikken. På den måde bliver gevindet slebet lidt ud i møtrikken, og jeg håber at det "låser".



Træd ikke på mine ledninger :o)

Ja det er godt   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeps, så er du klar til juleanden!


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis