Indbygningsspot som slukker en efter en efter kort drift.

Hej LDS forum,

Jeg har en udfordring med nogle indbygningsspot som er etableret i vores bryggers - de slukker en efter en. 

For ca. et år siden fik vi installeret 5 indbygningsspot i loftet i vores bryggers - dette af en elektriker - iøvrigt de samme som blev installeret i vores køkken. Pæren der sidder i er af typen Philips Dimtone 4w (LED) - det er en pære som kan dæmpes, men vi har ikke installeret dæmpere, blot købt samme lamper som i vores køkken, hvor der er installeret dæmpere. 

Her efter et år er spotsene i vores bryggers begyndt at slukke en efter en efter 10-15 minutters lys. Hvis vi slukker lyset og venter ca. 30 minutter tænder de alle sammen igen. Installationen er gennemgået og der er ikke fundet nogle fejl. elektrikeren anbefalede derfor at vi blot skulle købe nogle nye pærer. 

Det synes jeg umiddelbart ikke kan være rigtigt - kan det være et problem at benytte en dæmpbar LED pære uden dæmpere, får de så for meget strøm eller? Jeg havde en forventning om at en pære med forventet levetid på 50.000 skulle holde mere end et år. 

Er der nogle af Jer, som har en ide til hvad der kan være galt eller skal jeg følge elektrikerens råd og smide de eksisterende ud og købe nogle nye og vil det overhoved afhjælpe mit problem?

Venlig hilsen

Nikolaj

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
  1. Hvis der er flere, der slukker samtidig ville jeg rette fokus på driveren/trafo, hvis det ikke er Gu 9/10. Prøv evt. at bytte rundt på køkken og bryggers-pærer, det kaster lidt (lys) over sagen..  

Vh. Carsten


 

Er der en mulighed for at pærerne bliver for varme? Du kunne prøve at tage et af spotsene ned og se om lyset i den går ud. En anden mulighed kunne være, at strømforsyningen sidder et sted, som gør at den bliver for varm. Din beskrivelse af problemet kunne tyde på at det har noget med for høj temperatur at gøre.


fase

Hej igen,

Og en opfølgning som Carsten spørger om, så er det GU10 spots. 

Umiddelbart synes jeg heller ikke de bliver varme - jeg kan tage dem ned med hænderne uden at brænde mig umiddelbart efter de er gået ud.

Jeg tror jeg vil forsøge at bytte lidt rundt på pærerne - jeg holder Jer opdateret med resultatet 😀

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis