Hjemmelavet el-jordspyd, hvordan gøres det ?

Jeg har en lejlighed i Kina til "langtidslåns", og der er hverken HFI/HPFI eller jord i den 1-fasede installation. For at sikre vaskemaskinen der står i badeværelset (!!!) vil jeg banke et jordspyd ned og tilslutte til vaskemaskinen, så vi ikke kommer i stødet og får "el-bad" ved en evt. overgang i den.

Der er 6 etager ned til jorden, ca. 19 meter. Kablet til spydet kan føres udvendigt på muren. Man skal ikke spørge nogen først. Anarki hersker. Herligt !

Der er ikke nogen standard-løsning man kan købe her, så et par spørgsmål til jer derude :

Hvordan skal jordspydet se ud (materiale, længde og diameter), og hvordan tilsluttes det ? Kabel-diameter (mm2) og jordspydets materiale og længde vil også være guld værd at vide ! Her er da nogle millioner "håndværkere" herude, men el-viden er stadig en mangelvare, siden de ikke en gang har ført jordforbindelse ind i en 10 år gammel bygning...

Desuden, SKAL der en modstand på, for at det virker ? Jeg vil nok senere sætte et HFI-relæ på, hvor strømmen kommer ind i lejligheden.


Selvgjort er velgjort (måske... :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke nødvendigt at få den ledning helt ned til jorden. Det allerbedste er udlignings forbindelse til de jerndele der er tæt ved  vaskemaskine. Altså ledning fra maskinens stel og til vask, stålbord m.m. 

Og så samtidig få HPFI sat på. Men hvordan kommer jo an på om der er plads ved sikringer, om det sidder på DIN skinne. Hpfi skal ikke i sig selv have jordforbindelse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er kun plastvandrør i lejligheden, det eneste er evt. fundamentsjern, men det går sikkert ikke ned i jorden.  Jeg har et par HFI'ere, dem kan jeg vel sætte på indtil en mere permanent løsning er i udsigt. Info om dimensioner osv. på et jordspyd er meget velkommen !


Selvgjort er velgjort (måske... :-)

Jordspyd i DK er ca. 2,5 m lange pr. stk Prøv at søg dem på f.eks. greenline

Det er oftest galvaniseret masivt rundjern ca. 12 mm tyk De er spidset på sådan en måde at der kan påsættes en konisk rør kobling så man kan slå flere ned oven i hinanden.  Men om du tager det eller et stykke 1/2 " vandrør giver det samme resultat. Kan også være det man kalder kobbervelt, hvilket vil sige kobberbelagt jern. 

Kabel er 1 x 2,5 mm2 pvikj kabel med gul/grøn farve på inderleder. Der skal bruges en overgangs dåse der passer til spyddet.

Når det er slået ned bør det måles med et specielt apparat der kan måle overgangsmodstand til Neutral jord, idet det giver meget forskelligt modstand afhængig af jordtyper. Leret jord giver god lav modstand medens grus m.m. ikke er let at opnå tilfredsstillende resultat med 1 spyd. 

HPFI er bedre nu om dage. Der sker det at med strømforsyninger og motorstyringer  i alt (f.eks. vaskemaskiner o.s.v ) kan give en jævnstrømsafledning der magnetisk "fylder op" i HFI relæets sumstrøms transformator. Når det sker virker den ikke på en vekselstrøms afledning. Det er der taget højde for i HPFI. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Rundt i verden har man forskellige systemer når det drejer sig om el. Selv i DK har vi flere forskellige beskyttelses metoder. Nulling, direkte jord, fejlspændings afbrydere, fejlstrømsafbrydere og nedsat spænding. Andre steder også isoleret net. 

Fejlstrømsafbryder er det man kalder FI HFI HPFI o.s.v. Det er den mest kendte fordi vi har indrettet det sådan at det er et krav i boliger.

Nulling er sikkert det mest almindelige rundt om i verden. Der sætter man nul = jord. Det vil sige at nulleder og jordleder sættes sammen hele vejen igennem systemet. Nulleder er erså forbundet godt til jord ved transformator, som i dit tilfælde sikkert står i bunden af huset. 

Hvis der kommer en overgang på en maskine vil den foran siddende sikring springe. 

Man opnår det at man ikke behøver at bruge gul/grøn leder da man bare sætter den lyseblå til jordklemmen også. Så de fleste kabler er kun 4 leder hvor vi oftest har 5 leder. 

I DK skal man fremføre jordleder frem fra nærmeste tavle selv om man bruger nulling. 

Jeg har arbejdet med maskinmontage i både Polen og Ukraine. Begge steder undrer de sig over at jeg kommer slæbende med 5 leder kabel, når de alligevel forbinder de 2 ledere. 

Hvis din vaskemaskine er forbundet som beskrevet ovenfor, så er det den metode der gælder der. 

Jeg kommer godt nok til at tale med en kineser der bor i Beijing her i julen, men han er mere inde i turisme end han er tekniker. Så det hjælper nok ikke. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak, Erik ! Der hang et blåt, et rødt og et grønt kabel ned fra loftet i badeværelset, til at montere lamper, blæser osv. Når jeg målte over det røde og grønne, stod der 27V på multimeteret ! Blå og rød : 227V. Pudsigt. Så jeg tror ikke, at der er en gedigen jordforbindelse på her.

Elektrikeren der tilsluttede delene, bandt lystigt alle farver sammen, da han ikke lige havde den rette farve ved hånden. Deriblandt et gul/sort. Så undertegnede blev noget forvirret over farveladerne !

Mon ikke det mest sikre er at smække et HPFI relæ på ved strøm-indgangen til lejligheden ? Der er kun 2 ledere ind, til gengæld er de omkring 10 kvadrat, så de trækker vist noget saft ind...


Selvgjort er velgjort (måske... :-)
Annonce

10 mm2 er jo også almindeligt i DK også ved 3 faset + nul .

Det er sikkert en god ide, og du kan få 2 polet HPFI. 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ser om det er muligt, at få sådan en svend herude. Tak !


Selvgjort er velgjort (måske... :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis