Måske alvorligt problem i min el-installation, hvad kan det være?

Hej, jeg har 2 spørgsmål, mest el-installatør-relevant, jeg håber kategorien er ok:


1) I weekenden skulle jeg skifte lampe-fatninger/lofts-lamper og jeg har en skrutrækker som lyser, når der er spænding på. Til min skræk, fandt jeg ud af at selvom der var slukket på gruppen i afbryder-skabet (rød cirkel, herunder i billedet), var der stadigt 40 V AC spænding (og ikke nul, som man burde forvente). Først da jeg også slukkede for nabo-gruppen (blå cirkel) eller også var det måske faktisk alle grupperne, husker det ikke helt, kom spændingen ned på 0 V, da der var slukket for kontakten... Det at spændingen ikke er 0 ved slukket kontakt, tror jeg forklarer, hvorfor mit badeværelses-LED lys også kun har varet ret kortvarigt og er skiftet 2 gange indenfor ca. 2 år, selvom det burde vare flere år i mellem skift (lavenergi, det reklamerer de ihvertfald med)... Hvad kan problemet være?


2) Jeg har overvejet at trække en fase + nul fra komfuret - til venstre underskab, så der bliver plads til en mikro-ovn under bordpladen... Men jeg tænker at det er måske ulovligt at sætte et stik i træ-underskabet, måske pga brandfare - er det lovligt? Kan jeg/man selv gøre det, eller er det elektriker-arbejde?


Håber nogen kan hjælpe lidt med et par hints/råd/ideer/anbefalinger...


mvh



Her er min signatur...
Hej, jeg har 2 spørgsmål, mest el-installatør... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@jthyge, tusind tak, undskyld mit lidt sene svar. Jeg tager på arbejde om lidt og i aften er der julefrokost for firmaet. I morgen vil jeg lige forsøge det du skriver. Jeg har både HPFI og jord, installationen er fra år 2006. Jeg vender tilbage i løbet af lørdagen, mange tak...


Her er min signatur...

Hermed opfølgning (beklager forsinket svar pga travl julefrokostweekend). Jeg håber i vil sige til hvad man kan konkludere heraf:

Jeg tog jeg et 3-benet strømstik med jord og satte i en stik-kontakt, i den del af lejligheden hvor strømmen var/er afbrudt, når gruppen er slukket. Jeg har altså ikke målt i nogen lampefatning (her er vist kun 2 ledninger, ellers skal jeg åbne dækslet i væggen) eller i/på eltavle - denne løsning virkede til at være lettest/hurtigst. Jeg har åbnet stik-kontakten så jeg kan komme til de 3 ben. Den midterste er jord (J), venstre ben er vist fase (L) og højre er vist nul (N).

Med tændt gruppe: J-L = 220 V, J-N = 0 V, L-N = 220 V. Som et check, lusede jeg N-J og HPFI slog ud, alt er vel ok, tror jeg - med tændt gruppe...


Med slukket gruppe: J-L = ca. 164-184 V (pulserende, virker mærkeligt), J-N = 166 - 190 V (pulserende, virker meget mærkeligt for mig!!!), L-N = 0 V (virker kortsluttet). Som et check, lusede jeg L-N og HPFI slog ikke ud, det regnede jeg heller ikke med, dvs. F-N er kortsluttet når gruppen er slukket på el-tavlen. Som yderligere check, lusede jeg L-F og J-N og i begge tilfælde slog HPFI ud, hvilket virker korrekt.

Er installationen ok - eller skal jeg bestille elektrikeren til at fejlsøge?




Her er min signatur...

Jeg går ud fra at når du i flæng bruger L eller F er det i begge tilfælde Fase du mener.  Undtagen i sidste sætning hvor jeg tror du roder lidt i L-F og J-N skal nok opfattes som J-f og J-N

Fase og nul er ikke det vi kalder kortsluttet , men der er sikkert et eller andet sted på gruppen hvor der er noget andet tændt. Altså en slags "kortslutning," som trækker spænding på 0 volt imellem dem.  Med slukket gruppeafbryder burde HPFI faktisk ikke kunne slå fra selv om du lægger Jordleder til enten Fase eller nul. 

Jeg vil råde dig til at få elektriker til at måle det igennem.  Det virker ikke helt som det skal være. og du må da også snart trænge til at få en ordentlig nattesøvn efter alle du julefrokoster og målinger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, nu er det vist på tide at ringe efter en professionel... 👍🏼 

HPFI burde ikke falde ud ved de to sidste “tests”. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

ev elmand skrev den 10-12-2017 19:30:12

Jeg går ud fra at når du i flæng bruger L eller F er det i begge tilfælde Fase du mener.  Undtagen i sidste sætning hvor jeg tror du roder lidt i L-F og J-N skal nok opfattes som J-f og J-N

Helt korrekt (det hele) og undskyld forvirringen og ærgerligt at jeg ikke kan rette efter 30 min. Det var J-F-luset og J-N-luset som begge slog ud på HPFI, med slukket gruppe.

Fase og nul er ikke det vi kalder kortsluttet , men der er sikkert et eller andet sted på gruppen hvor der er noget andet tændt. Altså en slags "kortslutning," som trækker spænding på 0 volt imellem dem.  Med slukket gruppeafbryder burde HPFI faktisk ikke kunne slå fra selv om du lægger Jordleder til enten Fase eller nul. 

Ja, jeg er også sikker på at noget er galt, med ca. 170 V AC pulserende mellem jord og fase og jord og nul - med slukket gruppe på tavlen...


Jeg vil råde dig til at få elektriker til at måle det igennem.  Det virker ikke helt som det skal være. og du må da også snart trænge til at få en ordentlig nattesøvn efter alle du julefrokoster og målinger. 

Fredag var julefrokost, lørdag var min bror på besøg fra Jylland - normalt er mine weekender fredelige og rolige.

 

@jthyge: Ja, jeg syntes også det var mærkeligt at HPFI falder ud, med slukket gruppe, burde være "afkoblet" fra resten af lejligheden (og de her ca. 170 AC og ca. 80 V i lampefatningerne, det virkede heller ikke som induceret spænding, ej heller med min "modstands"/"strømforbrugs-test")... 

Der må være noget - jeg er rigtigt glad for at være mere sikker i min sag nu - jeg vil få en elektriker ud snart, tusind tak til jer alle!


Her er min signatur...
Annonce

Opfølgning:

ev elmand skrev den 10-12-2017 19:30:12

... Med slukket gruppeafbryder burde HPFI faktisk ikke kunne slå fra selv om du lægger Jordleder til enten Fase eller nul. 

Jeg vil råde dig til at få elektriker til at måle det igennem....

Og Jesper Thygesen skrev også "HPFI burde ikke falde ud ved de to sidste “tests”"


Men nu har jeg haft besøg af elektriker. Han gjorde næsten ikke noget og desværre havde jeg ikke længere (med slukket gruppe) J-F = ca. 164-184 V og mellem J-N = 166 - 190 V (pulserende) - måske fordi jeg havde mine el-pærer i og måske var det jeg målte tidligere en induceret spænding som nogen skrev, - eller også fordi problemet er gået væk af sig selv... 

Ihvertfald sagde elektrikeren at med slukket gruppeafbryder (kun på den ene gruppe til kontor/stue) kunne HPFI faktisk GODT falde ud, ved kortslutning af jord+nul og jord+fase...?

Det er lidt i modstrid med det jeg ellers læste i skrev herinde? Men der var også et par andre opgaver til elektrikeren, så det var ikke spildt. Men også irriterende ærgerligt at jeg ikke kunne måle de ca. 160-190 V jeg ellers tidligere har målt - måske noget induceret, som i skrev... Men ihvertfald fint nok at have haft elektriker-besøg. For ca. 1,5 år siden havde jeg en anden elektriker på besøg som havde et apparat på størrelse med en Ipad som kunne måle en hel masse værdier på eltavlen - det havde denne elektriker vist ikke... Også lidt ærgerligt, men jeg er ihvertfald noget nysgerrig nu mht. om HPFI godt kan slå ud ved kortslutning med slukket gruppe? Eller ikke? 


Her er min signatur...

Et hpfi kan godt koble ud ved en kortslutning , og ved en kortslutning før hovedafbryderene , det har jeg selv oplevet .


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Svend Høst skrev den 22-01-2018 10:41:20

Et hpfi kan godt koble ud ved en kortslutning , og ved en kortslutning før hovedafbryderene , det har jeg selv oplevet .

 Ok, altså selvom gruppen er slukket? Tak. Stadigt irriterende at jeg ikke havde de ca. 160-180 V, når elektrikeren nu kom, men det må skyldes noget induktion eller lignende som en anden skrev.


Her er min signatur...

Et HPFI slår normalt ikke fra ved kortslutning og overbelastning, der er det  sikringer der springer eller automatsikringer slår fra. Ved slukket gruppeafbryder kan kortslutning normalt ikke forekomme. 

Men som erfaren fagmand ( f.eks. Svend Høst ) kan man opleve  ting der er så voldsomme at det slår fra. Sker der en kortslutning imellem gruppeafbr. og HPFI er det sikringer i kabelskab der skal springe. De er meget større end 10 (13) A, og kortslutningsstrømmen kan komme op på flere tusinde Ampere i nogle millisekunder. Det medfører et spændingsfald af betydelig størrelse over HPFI og det opfattes som en fejlstrøm. 

Til almindelig brug vil jeg stadig sige HPFI som sikkerhed imod stød, og sikringer som sikkerhed imod brand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-01-2018 18:55:15

Et HPFI slår normalt ikke fra ved kortslutning og overbelastning, der er det  sikringer der springer eller automatsikringer slår fra. Ved slukket gruppeafbryder kan kortslutning normalt ikke forekomme. 

 Jeg har måske misforstået nogen herinde... Da jeg skrev at HPFI "slog fra" mente jeg at netop at strømmen blev afbrudt (HPFI'et koblede ud). Men da der var slukket for gruppen og jeg kortsluttede N+F og N+J og J+F skete det i 2 tilfælde at strømmen i hele lejligheden faldt ud - selvom gruppen var slukket. Kortslutning i det 3. tilfælde gav 0 V, dvs. to (ud af 3) af ledningerne er åbenbart forbundet når gruppen er slukket... Måske var det jord og nul, det husker jeg ikke. Jeg er ihvertfald glad for at elektrikeren sagde at min installation var ok, HPFI kunne godt slukke for strømmen i hele lejligheden, uanset om gruppen var slukket - det var dette jeg måske har misforstået, men alt er åbenbart ok.

Ellers er jeg enig i at hvis gruppen var tændt, skulle automatsikringen (eller en alm sikring) slå fra, da der så ikke er fejlstrøm (kun ualmindeligt stort strømtræk). Jeg har ikke erfaring med kortslutning ml. gruppeafbr og HPFI, men kan godt se at så er det nok forrige led i kæden der skal have en sikring som nok er meget større end en enkelt husstands samlede strømforbrug... Den slags stærkstrøm kommer jeg nok aldrig til at rode med, heldigvist :-)



Her er min signatur...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis