Skift til PIR i et korrespodance setup

Hej

Jeg har netop overtaget et hus hvor der i flere rum er korrespodance mellem to afbrydere.

Jeg må gå ud fra at der er tale om korrespodance A, men har ikke undersøgt det nærmere.

Men sagen er, at jeg gerne vil erstatte afbryderene med en PIR sensor af typen http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98766_06.pdf

Alternativt med en uden afbryder indbygget.

Spørgsmålet går på, om det er muligt?  Vil den ene ikke slukke for den anden?  Jeg er klar over at jeg muligvis kunne nøjes med een PIR i det ene rum, men i et af rummene skal der bruges 2 stk.

Forslag modtages med kyshånd :-)

/Heino

Hej Jeg har netop overtaget et hus hvor der i... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lyset kunne tændes og slukkes på både afbryder i kælder og ved trappenedgang
Afbryderen ser sådan ud
Det lader til at være LED spots af mærket Malmbergs

Den blå er i sensoren. 
Jeg ved godt, hvordan en afbryder ser ud bagfra, så det er der ingen grund til at vise. Kan du ikke vise afbryderne med tilsluttede ledninger, så det er til at se, hvordan de er forbundet. Og nu vi er i gang, så vil det være fint med et billede af forbindelserne i din PIR sensor, der virker. Din beskrivelse er lidt svævende. At dine spots lyser svagt kan skyldes enten at afbryderen i PIR sensoren er elektronisk eller der en induktiv overgang i ledningsnettet. Det er ganske ufarligt, og kan dæmpes med en støjdæmpningskondensator.

fase
Afbryderne hvor korrespondancenvirkede:
Trappenedgangkælderen

PIR sensoren i kælderen som lyser rød og delvist virker. Lyset slukker som sagt ikke helt, men det har du allerede givet en mulig forklaring på. Hvis lyset er tændt og sensoren aktiveres slukkes lyset, men det må vel være fordi der er rod i korrespondancen.

Billede af PIR sensoren i kælderen
1. Du har ikke en korrespondancetænding, men to enpolede afbrydere.
2. I den nederste afbryder har du grå og brun ledning. Brun er fase og grå tænder lyset.
3. Ved nedgangen har du en afbryder med en grå og en sort ledning. Kan du tænde lyset ved at sætte grå og sort ledning sammen? Hvis du kan det, er den ene fase og den anden tændledning. Den der er spænding på hele tiden, skal i klemmen mærket L og den anden skal så i klemmen med pilen. Endelig skal der også en nul i klemmen mærket N. Måske er det den sorte, der er fase.
Du skal også huske at dine PIR sensorer slukker efter den indstillede tid, så du kan ikke bruge dem på samme måde som en afbryder.

fase
Annonce
Jep jeg kan tænde lyset med grå og sort ved nedgangen og der er spænding på sort.
men jeg får stadig ikke lys i PIR når den er sat rigtigt til også selvom jeg har frakoblet den i kælderen.

God pointe med tidsindstillingen virker som afbryder. Tak :)

Som jeg læser dit svar mangler du nulledning. Så længe du ikke har en nulledning i PIR sensoren, får du den ikke til at virke. Så du må i gang med at finde en nul et sted.

fase
Der er fem ledninger: Sort, Grå, Brun, Blå og
Gul/Grøn

Sort er i L og Grå er i pil, sensoren lyser ikke rød med hverken blå, brun eller gul/grøn som N.  Hmm

Prøv at sætte den blå i klemmen mærket N.

fase
Og når du er i gang så skal du have klippet lidt af kobberlederen, så man ikke kan se så meget lige nu er der risiko for at kunne røre ved det blanke kobber og få stød
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis