Skift til PIR i et korrespodance setup

Hej

Jeg har netop overtaget et hus hvor der i flere rum er korrespodance mellem to afbrydere.

Jeg må gå ud fra at der er tale om korrespodance A, men har ikke undersøgt det nærmere.

Men sagen er, at jeg gerne vil erstatte afbryderene med en PIR sensor af typen http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98766_06.pdf

Alternativt med en uden afbryder indbygget.

Spørgsmålet går på, om det er muligt?  Vil den ene ikke slukke for den anden?  Jeg er klar over at jeg muligvis kunne nøjes med een PIR i det ene rum, men i et af rummene skal der bruges 2 stk.

Forslag modtages med kyshånd :-)

/Heino


Hej Jeg har netop overtaget et hus hvor der i... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Sorry :-)  Solid-Core betyder bare at ledningen har en solid kerne, og ikke består af en masse mindre ledere...  de kan jo være svære at få ind i en klemme, og dem mener jeg ikke hører til i en kontakt :-)

Så tror vi er enige? :-)

Har samme setup og to pir, som jeg har prøvet at koble som beskrevet her. Jeg kan høre dem slå til, men lyset tænder ikke. 

Herunder ser I den ene af de to kontakter, som begge er koblet på samme måde.

Nogen der har er bud på, hvordan de to pir skal kobles for at virke?


Brun er i øverst til venstre, grå øverst i midten, sort i bunden. Der er to kontakter og en lyskilde. På det øverste billede er det blå og jord der er muffer på.

Hvilke to ledninger er der spænding på, når lyset er tændt? De to skal du bruge i din PIR føler plus en nul.


fase

Når lyset er tændt, er der 230V i dem alle (brun, grå og sort). Når lyset er slukket, er der kun 230V i brun. Så hvilke skal I PIR?

de kan jo være svære at få ind i en klemme, og dem mener jeg ikke hører til i en kontakt :-)

Mangekorede ledninger skal forsynes med tyller, som klemmes med en dertil hørende tang. Så kan de snilt monteres lovligt i en afbryder. Det var så et sidespring.

Kjelds, den brune skal i L på PIR føleren. så må du prøve om det er den sorte eller den grå, der tænder lyset.


fase
Annonce

Hej Fabrin,

Jeg læste lidt op på B-korrespondance, hvilket jeg er forholdsvis sikker på, at hvad jeg har. Som jeg forstår det, slår “kontakten” i korrespondancen til og fra på i mit tilfælde grå og sort ledninger, så fasen kan løbe igennem enten grå eller sort frem til lampen.

Jeg har derfor koblet både sort og grå i de to pir, og det lader til at virke. Er det helt galt forstået, at de to pir skal kunne skifte mellem “mellemkablerne” i en B-korrespondance kobling?

De to PIR skal ikke bruge de to mellem ledninger. De skal begge bruge fase og den af ledningerne, som tænder lyset. Din PIR er at betragte som en enpolet afbryder.


fase

Det virker også efter bare at have koblet sort til. Tak for hjælpen!

Hey,
Håber der er et par PIR kyndige som kan hjælpe.
Jeg har også to PIR af samme type som dem her i indlægget til en lyskilde som dog er en række spots i et kælderrum, men selvom jeg har prøvet et utal af kombinationer virker de ikke.

Korrespondancen virkede med kun to ledninger, hvilket jeg ikke helt forstår

Trappenedgang: sort-sort ledning og rød-grå ledning
Kælder: sort-grå ledning og rød-brun ledning

Jeg kan få kælder PIR sensoren til at lyse rødt med N-Blå, pil-grå og L-brun, men lyset slukkes ikke helt det går sådan på dvale.

Jeg kan ikke få PIR sensoren til at lyse rødt ved trappe nedgangen, selvom jeg har prøvet alle kombinationer af sort, grå og brun på L og pil med Blå som nul.

​Håber der er gode råd at hente

I en korrespondance er der tre ledninger. Der findes ingen korrespondance med kun to ledninger. Kan du ikke vise billeder af dine afbrydere set bagfra, så det er til at se, hvordan afbryderne er forbundet. Du skriver om to PIR sensorer, som tilsyneladende skal styre lyset fra henholdsvis trappenedgang og kælder. Blå skal i sensoren og ikke i afbryderen. Hvilke pære har du i dine spots?

fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis