Skjult rørskade vs. fugt lugt

Jeg har haft en skjult rørskade på brugsvandet i badeværelset fra håndvasken.

Vandet til håndvasken er trukket i væggen ind til soveværelset. Jeg opdagede skaden ved at mit tapet i bunden af væggen var våd, og at der lugtede fugtigt.

Jeg kunne ikke se decideret vand, når jeg kiggede langs kanten af gulvet, men kun mærke den fugtige tapet/gasbeton. alligevel aflædte jeg ca. 2 liter vand på vanduret i løbet af en nat.

Nu har jeg fået lavet skaden (forsikringssag), der var et hul på kobberrøret, men lugten er der stadigvæk indimellem. 

I soveværelset er der opstrøede spånpladegulv, med klikgulv ovenpå, nedenunder er der beton og isolering. Jeg er ked af at skulle have rykket hele gulvet op.

Jeg fik trykprøvet mit vand i sommers ifm. noget andet, og der holdte mit anlæg trykket, hvilket vidner om, at det har været stort set tæt dengang.

Kan en affugter tage den fugt der måtte være under gulvet? eller kan jeg regne med at det tørre ud/fordamper. 

Er der andre forslag til hvad jeg kan gøre?


Mvh.
Fcb83
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du kan lugte "noget" er det muligvis skimmelsvampe i dit trægulv, som er blevet opfugtet i forbindelse med rørskaden.

Hvis der er tale om dette, er det dækket af forsikringen som følgeskade!

Tak for kommentar Orla.

Jeg tror ikke at vandet har været i forbindelse med træ. Der er ca. 1-1.5 cm fra væg til træ. Det har sevet langsomt ud i væggen. Kan ikke se hvad der under gulvet, det kræver, at klikgulvet tages op, og der skæres ud i det opstrøede gulv.

Forsikringen dækker selvfølgelig følgeskaderne, det er bekræftet af dem.

Er der måder til at finde skimmelsvampe under gulvet, uden at åbne op? Ved en form for spor-måling i luften??


Mvh.
Fcb83

Det vil være uklogt ikke at tage det gulv op. Økonomisk er du sikret, men bøvlet må du tage. Der kan være mange sjove følgeskader.


 

Hvis væggen har været våd og du har et strøgulv har der næsten med sikkerhed været ophøjet fugt i gulvkonstruktionen men om der er skimmelsvampe i konstruktionen efter dette er man nødt til at lave et destruktivt indgreb for at kunne konstatere.

Jeg vil forslå at man demonterer et stykke af klikgulvet ved badeværelset, og borer et eller 2 huller med hulsav, og undersøger gennem disse huller.

Ja, vandet behøver jo ikke at have løbet på gulvet for at det bliver fugtigt og grobund for skimmel, fugtig luft er rigeligt til at skimmel kan vokse. Og gulvet kan sagtens være fyldt med skimmel på bagsiden. Også selvom der "kun" er beton og isolering.

Annonce

Ok. Jeg vil gøre som Orla skriver. Bore et hul i under-gulvet og inspicere.

Hvordan konstaterer jeg om det er skimmel?

Og tak for gode kommentarer. 


Mvh.
Fcb83
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis