Ingen varme fra naturgasfyr

Hej LDS,

Vi har for nyligt overtaget vores dejlige andelsbolig, men vores naturgasfyr er ved at drive mig til vanvid. For 4 uger siden havde vi den lokale VVS'er ude for at se på hvorfor trykket ikke ville rykke sig - et stk. manometer efter og alt så ud til at virke.

Lige indtil denne kolde december morgen hvor der var iskoldt i hele huset. Et kig på fyret viser at kedeltemperaturen var på 28 grader. Jeg har forsøgt at stoppe og starte det, jeg har luftet ud i radiatorerne og jeg har forsøgt at lade det varme vand løbe for at se om der kunne gøres noget.

Når jeg genstarter fyret stiger kedeltemperaturen til omkring 52 grader og så falder den stille og roligt. Det virker ikke som om der kommer noget som helst varm vand ud i radiatorerne.

Vores fyr er et Viessmann Vitodens 333 - og jeg har ingen ide om hvad der kan være galt.

Er der nogen som har gode råd jeg kunne forsøge med inden jeg bliver nød til at få en VVS'er ud?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Billeder tak, af fyrinstallationen. Hvad er dit anlægstryk nu?


Elektronikteknikeren

Her er selve fyrinstallationen, det er svært at tage billeder af rørene. Skal jeg se hvad jeg kan fange?

Her er displayet og hvad der nu står på sådan et:

Trykket er på 1,5 bar. Den var på 0,5 her til morgen men jeg fyldte vand på omkring klokken 6:30.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Har du fået tjekket om din ekspansionsbeholder virker?

Drypper det nogle steder fra?


Elektronikteknikeren

Husk at slukke cirkulationspumpen når du fylder vand på,da du ellers kam få lavet nogle luftlommer.

Sluk pumpen, Tryk installationen op til 2-2,5 bar. gå til højeste sted på installationen hvor du kan udlufte, udluftning til der kommer vand, efterfyld til 2 bar. Tænd igen.

Virker det ikke efter et par gange, skal du kigge på ekspansion og derefter have trykprøvet kedel for utæthed.


Elektronikteknikeren

Nu gik jeg til fyret for at gøre som du foreslog og ser nu at kedeltemperaturen er på 71 grader og trykket helt oppe på 3. Kan der have været en "prop" eller andet i systemet? Jeg må hellere få lukket noget tryk af den nu.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Ja, der kan sidde en luftlommevet sted. Tap en halv bar af og se det an. Et varierende tryk kan også skyldes en defekt ekspansionsbeholder, så hold øje med om trykket bliver for lavt når fyret bliver koldere.


Elektronikteknikeren

Det skal jeg gøre. Tusind tak for alle de gode input!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Når fyret nu starter går det så meget hurtigt op i temp? Hvis ja løft front pladen af der skulle sidde en sort gummislang der går fra rørudgang og op til vekseler. Prøv at tryk sammen om den knaser den er vekseler stoppet til. Kan også være et problem med din cirkulationspumpe. Mvh


Jimmy
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis