Bore i strømførende ledning.

Var så uheldig at bore i ledning så strømmen for svandt i hele huset,men derefter reledet slås til,kom strømmen tilbage,så er ? Om der skal gøres mere  ved. er der nogen der kan hjælpe mig derom.

Fj
Var så uheldig at bore i ledning så strømmen for... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Helt enig med Fabin her. Det kan godt være der ikke sker noget, de næste 20år. Men at have et kabel, med ødelagt isolering liggende, er en brandfælde. Og det vil være direkte dumt ikke at få det repareret. Du kan risikere at der med tiden vil kunne komme en lysbue, hvor isoleringen/kobberet er beskadiget, og den skaber rigtig meget varme, og det er så der at en brand kan opstå. 

Og er det en gipsvæg er det en rimelig nem operation.  Du kan skære et hul på 40x40 i det yderste lag gips. Og i det inderste lag skære du et hul på 20x20. Så er der plads nok til at kunne reparere kablet. Og det yderste lag kan limes og skrues fast igen. Så er der kun spartling og maling tilbage.  

En ansvarlig elektriker ville jo nok have "megget " installationen for at måle modstanden mellem lederene indbyrdes og også til jord .

Det kan jo være en tikkende bombe , det ville en megning muligvis kunne vise................

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......

Selv om der ikke er overgang her og nu, skal der ikke meget fugt til før hpfi relæet slår fra.

Der er jo også den store risiko, at selve kobberet er beskadiget, er fase, eller nul gnavet næsten over, når der så kommer en længerevarende belastning, er der risiko for at det starter en brand.

Vi prøver igen, i morgen --

Åha.
Du skal ikke gøre som jeg oplevede da jeg var i lære.

Kunden havde som du ramt lederne i væggen.
Det er jo hvad der sker.
Næ det morsomme var at han så bagefter havde fyldt silokone i hullet.
Det var mere held en forstand at vi ikke skulle til at lave et kæmpe hul/rep i væggen.

7-9-13 har du ledninger i rør og så er det bare at trække nye.

Åha,det var jo billigere for ham at bruger tyggegummi.nej jeg har efterhånden  fået så mange advarsler.så vi for en prof.til at endnu en prof, til at se på det.😊

Fj
Annonce

Når sådan noget sker, så skal du undersøge om relæet kun slår fra når boret sidder i væggen. Hvis ja, så skal pille boret ud igen og sprøjte silikonebaseret fugemasse ind i hullet. Hvis relæet ikke slår fra så lader du boret sidde men spartler med plastisk træ i egetræsfarve.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Da jeg bore i vægen gik relæ.efter jeg trak borgen ud kunne jeg slå relæet til og ingen problem med lyset,prøve at skubbe bore ind i hulet,der efter slåes relæet fra igen,trak bore ud igen og ingen problem,men  der er jo flere advarsler om det skal rep..

Fj

Du skal under ingen omstændigheder lade boret sidde i hullet. Hvis først isoleringen er beskadiget, så er der stor mulighed for at boret har kontakt til den ene leder, selv om der ikke er kortsluttet mellem to ledere. Det vil sige at du har enten en fase eller 0 ført direkte ud gennem væggen.

Søren O
Janus007 skrev den 12-12-2017 22:51:20

Når sådan noget sker, så skal du undersøge om relæet kun slår fra når boret sidder i væggen. Hvis ja, så skal pille boret ud igen og sprøjte silikonebaseret fugemasse ind i hullet. Hvis relæet ikke slår fra så lader du boret sidde men spartler med plastisk træ i egetræsfarve.

Hej Janus007.

Hvordan kan du give sådan et råd. Uden at vide om lederne er beskadigede kan man ikke fylde siliconebaseret fugemasse i hullet. En formindskelse af kobbertværsnittet kan give øget temperatur på skadestedet. Den forøgede temperatur kan være årsag til brand afhængig af omgivelserne. Min undren er affødt af, at du plejer at stille meget højre krav til elarbejde.

fase

Jnaus007 Du har i tidligere tråde argumenteret meget imod fusk, (uden måske at have den rette baggrund) Men den her er da ligegodt en af de værre. Helt livsfarlig med det bor der eventuelt stikker ud. 

Der er her tale om en væg med gipsplader, så det "silicone baseret" der skulle sprøjtes ind, har da en lilel shance for at ramme det kabel derinde.   

Jeg kunne rent praktisk godt lide at vide hvad det bor skulle bruges til der sidder tilbage. Hænge en plakat op på ? ?   

Men ok du er da kommet frem i lyset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også