Seas elektriker ubeskyttet

Jeg gik den anden dag forbi en elektrikker fra seas nve, stå og rode i et af kabelskabene ude ved min vej, og jeg så at han ikke havde noget sikkerheds udstyr på, og jeg sagde til ham at jeg synes det så farligt ud ikke at have noget sikkerheds udstyr på, han sagde man ikke behøver noget udstyr hvis du bare ved hvad du laver.

Også spurgte jeg om der var spænding på, og det sagde han der var.

Så vidt jeg ved så køre der op til 1000 volt fra elværket også til kabel skabene, så forstår slet ikke logikken i ikke at have noget sikkerheds udstyr på…

Bør jeg andmelde epesoden til seas, Inden manden slår sig selv ihjel.?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ganske normalt at arbejde på den måde , det er jo en fagmand så han ved hvad han gør , der er kun 230 V til jord , ikke 1000 V.


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Velkommen på LDS 

Naturligvis skal du ikke anmelde ham. Men du kan da udmærket ringe og spørge, og så vil jeg forvente at du får et svar nogenlunde som herunder. Jeg har arbejdet 100 vis af gange i kabelskabe uden at have synlig beskyttelses dragt på. Det er helt almindeligt. 

Der er ikke 1000 volt ude i kabel skabet. Der er 230 volt i forhold til jord præcis som der er i din egen installation. Og der er 400 volt imellem faser præcis som der er i din egen installation. Men der er større sikringer foran og ingen HPFI

Men det kommer jo meget an på hvad han laver og derved hvilket udstyr han skal bruge. Naturligvis bruger han beskyttelses udstyr i et eller andet omfang. 

Han sidder ikke med en metal skruetrækker f.eks. han har kun isolerede i sin værktøjskasse. Han har også isoleret tang til at skifte f.eks. knivsikringer. Og der er isat skillestykker i kabelskabet så han ikke uforvarende kan komme til at kortslutte de store kabler. Men det er bare så naturligt en del af hans værktøj at han ikke anser det for noget særligt. 

Og det er helt korrekt at viden om arbejdet er 90 % ?? af sikkerheden.

Og så har det jo også en vis betydning om han gerne vil imponere dig lidt, eller han var klar over at her krævedes der et juridisk / pædagogisk svar


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Okay så vil jeg lade den ligge, blev bare lidt bekymret, troret vi snakket større volt, men tak for svaret

Jo der er da en mulighed for noget lignende. Netop derfor det isolerede værktøj, uddannelse m.m. 

Elektrikere arbejder jo også med montage i tavler tilsvarende den på video. Jeg har netop i formiddag hjulpet med at afmontere kabler på en fabrik. Når ledninger trækkes ud der, skal man have opmærksomhed på at enderne ikke kommer til at kortslutte de kobberskinner inde bag ved, der fører strømmen. Så ville der komme en mindre eksplosion. Og ja det er prøvet. 

Jeg mener videoen er en test af sikkerheds udstyret. 

 Der er jo masser af jobs med en vis risiko. Det skal vi tænke på når vi f.eks. høvler forbi noget vejarbejde, eller hidser os op over parkeringsvagter buskontrollører m.m. 

Du cykler jo sikkert også ved  siden af vejen i den sikre overbevisning at "idioten" der overhaler dig kører udenom. Men kan du være helt sikker på det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jo det kan det sagtens. Men det har ikke noget at gøre med spændingen (volt). Det har noget at gøre med strømmen (ampere).

Jeg ved ikke hvad du forventer at skulle se når en elektriker arbejder i et kabelskab. Men han har sikkert brugt LAUS værktøj, og alt efter hvilken type skab, og opgave han har. Er det ikke sikkert at der behøves andet end det.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis