A4 eller toiletpapir? Hvor jævnt skal en væg være før glasfilt?

Hejsa - vi er i gang med fuldspartle vægge af forskellige slags og gipslofter, men er meget i tvivl om hvor jævnt underlaget skal være før vi sætter glasfilt op. Vi har to slags udfordringer. 

1) Den første er at der er kommet højderygge på de tværgående samlinger på gipsloftet. Det skal siges at vi ikke har slebet anden gang. Men må der overhovedet være nogen, eller er vil de ikke være synlige hvis blot de bliver mindre? 


2) Både på loftet og på væggene opstår der mindre "huller". Igen skal der slibes mere, men hvor glat/jævnt skal det være? Skal det være glat som et A4-papir eller er det okay som et stykke toiletpapir (den fancy slags, hvor der mønstre i)? Billedet snyder vist lidt - det buler ikke ud, men ind

 På forhånd tak for jeres hjælp:-)


Rookie LDS'er
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke så godt se noget på det første billede. Men det man ser på det 2. billede skal slibes helt væk og spartel igen.Og slib igen.

Den mindste ujævnhed kan ses i det rigtige lys. Men ofte ikke i almindeligt dagslys.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

hejsa ........... det skal faktisk være som et stykke A4 papir ,.......  når du sliber vil det være en stor hjælp at sætte strejflys på væggen , altså kraftigt lys , fx en halogenprojektør, som lyser på tværs af væggen , ........  så vil alle ujævnheder kunne ses ........... og ja for den uøvede skal der spartles og slibes en del gange ...........  held og lykke .......


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

specielt med filt er det meget vigtigt at væggene blive 100 % uden forhøjninger eller fordybninger, for de vil meget tydeligt kunne ses når filten er på, så mit råd er knokl nu og nyd det resten af tiden, istedet for at irretere sig over at se på væggen hver dag

Tak for svarene - selvom jeg kan se at der nu er lang vej hjem😉 efter jeg har slebet kan jeg så nøjes med at pletspartle de sidste ujævnheder, frem for en fuldspartling? 


Rookie LDS'er

nej.

Det er altså heller ikke noget problem at fuldspartle. Du skal ikke efterlade spartelmasse påny over det hele, men trække det af der ikke skal være der og efterlade det der bliver i "hullerne". Nemt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Igen mange tak😊 min erfaring hidtil som LDS'er at det tager tid hehe 


Rookie LDS'er

Når du spartler, så brug en så bred spartel som muligt (40-50cm).
Du kan med fordel bukke hjørnerne en anelse på spartlen, så får du ikke de "striber" i massen på væggen, som du bagefter skal slibe væk.
Og som andre skriver, så godt stærkt lys, i en vinkel på væggen afslører alle dine fejl   

Når du har spartlet et par rum, bliver du rigtig god til det, og efter et par huse, er du ekspert   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Sparling af lofter kræver fuldspartling efter gældende krav, netop for at udjævne de buler der bliver efter papirstrimlerne (forøvrigt kan gipsplader købes med forsænkede endekanter, så der ikke bliver disse forhøjninger).

Hver eneste ujævnhed i spartlingen bliver synlig i den færdige overflade!

Jeg har faktisk fuldspartle (rullespartel) - og loftet to gange. Men var åbenbart ikke særlig grundig med mellemslibningen. For der kom de små fordybninger igen a la små huller i en ost. Så håber at jeg har nok lag på loftet til at få det glat


Rookie LDS'er

Tror du har brugt for lidt rullespartel. Når du glitter det, skal det stå helt glat og uden huller. Hvis du har rullet for lidt på, er det svært at "trække" det sammen uden huller. 

Når det er tørt burde det ikke være nødvendigt med nogen omfattende slibning. Det skal bare lige løbes over med let hånd.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også