affugt nyt hus

Hej med jer

Til nytår har jeg tag(med isolering), bagmur(porebeton), vinduer og døre i. 

Dvs. huset er tæt. Muren starter i januar og skal bruge en måneds tid, på facaden.

Kan jeg starter affugtning så småt når huset er tæt med en affugter, eller giver det ikke noget før jeg tænder for varme?(havde først tænkt at tænde for varmen, når mureren er færdig)

Om ikke andet laver jeg gennemtræk en gang i døgnet. 

Hvor længe skal jeg regne med affugtning? 184 kvm, 20 grader varmt, har to store affugtere. Byggeriet har desværre fået en del vand her i efteråret!

chris
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må i hvert fald ikke sætte varme på inden dampspærren er afsluttet incl. isolering i tagkonstruktionen (dette kan kun gå for langsomt).

Så snart du har en højere temperatur indenfor end udenfor og ventilerer, starter din udtørring, og den bør startes så hurtigt som muligt.

Husk at man ikke må indbygge fugtige materialer, og man skal faktisk kunne dokumentere, at man overholder kravene i bygningsreglementet (de fleste springer denne dokumentation over!!)

F. eks må dit træ ikke have et fugtindhold over 17-18%.

Man ser meget sjældent murværk, der er dækket korrekt af mod vejrliget (så vidt jeg husker har jeg kun set det 1 gang i løbet af de sidste par år).

Det er nok fugt der skaber de største problemer for nybygger for øjeblikket.

Der går mellem 1 - 2 år inden dit byggeri er i ligevægt (byggefugt forsvundet) skal du regne med, og der vil således være behov for større opvarmningsudgifter i den periode, da udtørring hænger sammen med at lukke varme ud (ventilere).

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis