Lav fugtprocent i isoleret garage?

Vi har en stor isoleret garage, som også bruges som værksted og træningsrum m.m. Derfor er garagen godt isoleret, og der er gulvvarme, som er sat på 15 grader.

Jeg oplever dog at når der kommer to våde biler ind i garagen, så stiger fugtprocenten hurtig til ca. 70%. Hvilket jeg ikke tænker er godt for garagen, bilerne, værktøjet osv.

Jeg vil derfor gerne vide hvad den bedste metode er til at holde en lav fugtprocent?

Selv har jeg tænkt på følgende løsninger:

Sætte en lille affugter op, som kun kører når fugtprocenten er over 60%.

Vi har billig fjernvarme, så jeg kunne også sætte varmen op til fx 20 grader, for at holde en relativ lavere fugtprocent.

Sætte et ventilationsystem op.

Hvad tror I der er den bedste løsning?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det eneste der hjælper er et ventilationssystem,som du selv er inde på,at skrue op for varmen er ikke løsningen.


bh

70% fugtighed ved det der lyder til at være en spidsbelastning lyder ikke alarmerende. Min kælder var 74% her for 4 uger siden og den har ingen fugtproblemer, lugte eller rust på noget som helst.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

70 % luftfugtighed ved 15 gr. C er lavt , og ikke noget der skulle give problemer , men en eller to udluftningsventiler 10X 15cm ville være godt .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Mange tak for de gode svar!

Kan I evt. uddybe hvorfor I foretrækker et ventilationssystem fremfor en affugter?

Kan I evt. henvise til hvilket ventilationssystem I tænker på?

Annonce

Det er ganske naturligt at den relative luftfugtighed stiger når noget fugtigt kommer ind i garagen  , normalt har man ventilationventiler , som kan give en naturlig udluftning , men 70% luftfugtighed ved 15 gr. C er så lavt at man kan tørre tøj ret hurtigt især hvis der er ventilationsventiler.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

 karl smart: Skal jeg forstå dig sådan, at du ikke synes jeg skal gøre noget, når det "kun" er 70%?

Jeg er faktisk kommet i tvivl om min måling er præcis nok, da jeg blot har brugt en meget billig fugtmåler. Jeg overvejer derfor at købe denne måler: https://www.pro-instruments.dk/445703.html Er der evt. en anden måler jeg istedet burde købe?

Når man skal fjerne fugt, skal man også fjerne varme, da varm luft indeholder mere fugt end koldere luft!

Hvis man bruger ventilationsanlæg til at ventilere med, får man en del af varmen tilbage (typisk omkring 80%), men man har så også et strømforbrug.

En affugter trækker fugten ud af luften, men har så også et strømforbrug, og man skal huske, at så skal der ikke være åbnet for ventiler, vinduer o.l.

I perioder hvor der er varmere udenfor end indenfor, vil man således lukke fugt ind i bygningerne når man ventilerer, og det giver ofte problemer med fugt i kældre o.l. uden eller kun med lidt opvarmning (kaldes sommerkondens).

Altså grundlæggende: At fjerne fugt hænger sammen med at fjerne varme (varm luft).

Vil det give mening at koble garagen på det eksisterende ventilationssystem i huset?

Det tror jeg ikke, da din garage ikke har samme temperatursæt som boligen, og vil nok indvirke negativt i perioder.

Der skal i hvert fald en ny indregulering til på anlægget, hvis du vover forsøget.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis