Lastbil (7 - 8 tons) indregistreret som traktor eller motorredskab?

Nu er det måske ikke det rette sted at stille dette spørgsmål, men jeg prøver alligevel: Kan man indregistrere en lastbil på 7 - 8 tons som en traktor eller et motorredskab (altså langsomt kørende der kan køres på f.eks. et B-kørekort), og hvad er reglerne i givet fald? Eller kan man ligefrem nøjes med den særlige trekant som markerer et langsomt kørende køretøj?

Det udspringer af en diskussion jeg tilfældigvis har haft, om hvorvidt f.eks. en Mercedes Unimog U416 (som typisk ligger i vægtklassen 6 - 10 tons) kan indregistreres som en traktor eller motorredskab (ligesom f.eks. visse landbrugsmaskiner), og dermed køres på offentlig vej med "lille" kørekort (kat. B). Naturligvis med diverse krav fra lovens side.

Jeg vil umiddelbart tro, at det kan man godt og jeg mener da også at set lastbiler med en nummerplade nærmest identisk med den man ser på traktorer som er udrustet med nummerplader. Jeg er helt bevidst om at der efter alt at dømme stilles visse krav, f.eks. at køretøjets maksimale hastighed begrænses til 30 eller måske 40 km/t (måske fordi at jeg har hørt at visse traktorer, f.eks., gerne må køre med den hastighed), hvad enten der så foretages en mekanisk "plombering" (som i gamle dage) eller med nyere køretøjer måske elektronisk.

Det skal lige siges, at hvis et sådant projekt nogensinde bliver til virkelighed, vil det ikke blive til at køre lange ture. I stedet bliver det til at løse forskellige opgaver hvor en "normal" traktor af forskellige årsager måske ikke vil være egnet, og hvor der vil blive tale om relativt korte køreture (højest måske 30 km).

Nu er det måske ikke det rette sted at stille... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der står der heller ikke noget om det "kun" er landmænd/gartneri eller skovbrug der kun må bruge en uindregistreret traktor eller arbejdsredskab. 

Jeg kan godt forstå du er forvirret omkring lovgivningen, da både politiet og deres anklager også har problemer med at forstå de samme tekster. Det har jeg faktisk vestre landsret's  ord for.    

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja det ser ud som om alle må deltage, på visse betingelser.

Men møder man emsige Bent betjent, er det jo ikke givet han er begejstret.  

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-12-2017 12:52:17

Ja det ser ud som om alle må deltage, på visse betingelser.

Men møder man emsige Bent betjent, er det jo ikke givet han er begejstret.  

Ja, betingelserne for brug af omtalte uindregistrerede traktor/arbejdsredskab gælder for alle, også undtagelsen fra reglen med hvad der kommer fra rumpen af husdyrene samt sprøjte.

Det hænder somme tider at lovens håndhævere/vogtere får nogle sære underlige ideer.    

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis