Nu er det måske ikke det rette sted at stille dette spørgsmål, men jeg prøver alligevel: Kan man indregistrere en lastbil på 7 - 8 tons som en traktor eller et motorredskab (altså langsomt kørende der kan køres på f.eks. et B-kørekort), og hvad er reglerne i givet fald? Eller kan man ligefrem nøjes med den særlige trekant som markerer et langsomt kørende køretøj?
Det udspringer af en diskussion jeg tilfældigvis har haft, om hvorvidt f.eks. en Mercedes Unimog U416 (som typisk ligger i vægtklassen 6 - 10 tons) kan indregistreres som en traktor eller motorredskab (ligesom f.eks. visse landbrugsmaskiner), og dermed køres på offentlig vej med "lille" kørekort (kat. B). Naturligvis med diverse krav fra lovens side.
Jeg vil umiddelbart tro, at det kan man godt og jeg mener da også at set lastbiler med en nummerplade nærmest identisk med den man ser på traktorer som er udrustet med nummerplader. Jeg er helt bevidst om at der efter alt at dømme stilles visse krav, f.eks. at køretøjets maksimale hastighed begrænses til 30 eller måske 40 km/t (måske fordi at jeg har hørt at visse traktorer, f.eks., gerne må køre med den hastighed), hvad enten der så foretages en mekanisk "plombering" (som i gamle dage) eller med nyere køretøjer måske elektronisk.
Det skal lige siges, at hvis et sådant projekt nogensinde bliver til virkelighed, vil det ikke blive til at køre lange ture. I stedet bliver det til at løse forskellige opgaver hvor en "normal" traktor af forskellige årsager måske ikke vil være egnet, og hvor der vil blive tale om relativt korte køreture (højest måske 30 km).