Hjemmelavet solvarme (vand)

Hej

Jeg har et lille værksted som jeg vil have lidt varme i. Det er isoleret men fritliggende, så kan ikke trække varme indefra.

Jeg har at lavet en luft-solfanger.... men den kan kun holde det frostfrit og ventileret.

Tænkte på om man kunne lave noget med vand.... noget i stil med... en solfanger med nogle rør/slanger, en pumpe og en radiator/køler fra bil med blæser...... eller lign.

Har I nogle erfaringer med sådan et anlæg (helt hjemmelavet for meget billige penge) og hvad skal jeg især passe på? Hvad skal jeg huske at tage højde for... og lign.

Skal siges at jeg ikke har megen erfaring med "vand-delen" og derfor er alle gode råd velkomne.

Jon

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan du godt, men du skal nok bruge brugte dele, ellers bliver det hurtigt dyrt.

Vacuum solfangere har den bedste effekt om vinteren.

Men hvis det skal være billigt er det noget med at finde en stor ét lags radiator og male sort og putte i en isoleret kasse med en thermotagplade oven på.

Og indendørs en mindre radiator til at opvarme med. 

Så skal du have en styring med noget thermoføler som kan starte en pumpe.

Man kan få billige små 12v pumper på eBay, nogle af dem er faktisk helt fine, man skal bare ikke købe de aller billigste.

Alternativt en brugt cirkulationspumpe.

Pumpen skal sidde på retursiden, og der skal være frost væske på anlægget.

Du skal også beslutte dig for om du skal køre med lukket eller åben ekspansion.

Elektronikteknikeren

Meget af det som du skriver er også hvad jeg havde tænkt på.... ville bruge en radiator eller andet genbrug til opsamleren.

Der er dog en ting som jeg ikke var opmærksom på.... ekspansion.

Du skriver åben eller lukket... og jeg kender da forskellen på de to modeller... men hvad forskellen egentlig er og hvilken der ville egne sig bedre/bedst, har jeg ingen ide om. 

Fortæl gerne :-)

Det slog mig også... hvad sker der når solen skinner meget og der kun er ingen/svag afledning af varme.... vil det så ikke koge?

Som sagt...nybegynder.... men lærenem ;-)

Enten så bygger du en plade som kan lægges på fangeren om sommeren, som kan reflektere solen, eller du lader radiator stå åben, men så bliver der jo varmt indendøre. Men man kan have noget udluftning.

Hvis du laver anlægget som åben ekspansion, kan du lave et tømme anlæg, som tømmer sig når pumpen ikke kører.

I grove træk er det bare en stor beholder/dunk som kan stå på gulvet ved radiator. Heri ligger pumpen som løfter vand op i fangeren når den bliver tilstrækkelig varm. Om sommeren er pumpen slukket og så ligger alt vandet i reservoiret. Dermed koger dit panel ikke af, og du behøver ikke at afdække det.

Reservoiret/dunken virker så samtidig som åben ekspansion hvor der skal være et lille hul i toppen så der kan suges luft ind/ud i takt med at vandet arbejder med forskellige temperaturer.

Der vil så fordampe en bitte smule over lang tid, og det toppes op med en kop vand  efter behov.

Elektronikteknikeren

Jeg har et lille værksted som jeg vil have lidt varme i. Det er isoleret men fritliggende, så kan ikke trække varme indefra.

Jeg har at lavet en luft-solfanger.... men den kan kun holde det frostfrit og ventileret.

Umuligt , der er ikke meget varme at hente med sådan en solfanger , du får mere varme med et vindue af samme størrelse , ifølge DTU..............

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også