Klinge til rundsav - fibercement

Hej,

Hvilken klinge vil I anbefale, at man bruger til en rundsav, for at skære planker af fibercement til beklædning af et skur?

Klingen skal have et diametermål på 165mm

Vh.

Morten

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er en super skive, har selv sådan en til min dyksav..

Du kan også bruge en diamant skæreskive, hvis du kan finde en bøsning så den passer til din sav.

Endelig skulle en fintandet HM klinge kunne bruges, det har jeg dog ikke selv prøvet.



Vi prøver igen, i morgen --

En' Hm klinge kan sagtens bruges, til at skære i fibercement (Ivarplank oa.)


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Man skal gøre det op. Har man brug for en klinger der kan lave mange snit og lige flotte hele tiden, skal det være den dyre. Har man brug for en der "kun" skal bruge til enkelte projekter, kan en fintandet klinge gøre det samme, MEN det er ikke sikkert du bliver helt færdig og klingen er lige til skraldespanden bagefter.


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Mange tak for alle de gode forslag, jeg forsøger mig med en lidt billigere klinge, da den "kun" skal holde til 1 projekt.

Annonce

F.eks. klinge fra Biltema, dem brugte jeg indtil jeg fik min slibemaskine til Hm klinger, jeg laver det selv nu.

Kommer nok også lidt an' på hvor stort dit projekt er.

Skær med klinge så langt nede som muligt, skal selvsagt gå igennem, sådan lige godt og vel.

Held og lykke med det.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Har prøvet at skære plan eternit med en HM klinge fra Harald Nyborg og nåede 2 pladelængder = 4,5 m så var klingen færdig. En eternit klinge er dyr men det er godt nok også surt at stå søndag eftermiddag med en klinge der ikke kan skære eller skærer grimt. Bare mine 0,02$.

En diamant skæreskive til beton, virker fortræffelig, det har jeg skæren rigtig mange meter plan eternit plader med.

Jeg brugte en billig 125mm  fra XL, af fabrikatet Carat, til under en hund.

Brugte den i dyksaven


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg bliver nødt til at give mit besyv med, da jeg selv lige har stået og haft store kvaler med hvilken klinge jeg skulle bruge til at skære i Hardieplank med. Jeg har været ude i en fukssvans, men den holder sådan cirka til 2-3 meter, så er den lige til at smide ud. Har været nede og købe en ny HM klinge til min lille rundsav (en billig grøn en fra Bosch), men snittet bliver ikke pænt. Så købte jeg en special-klinge fra DeWalt i Stark der havde forstærkede tænder og efter sigende skulle kunne skære i fibercement. 200 kr fattigere og en tur på rundsaven med et teststykke ned Hardieplanken og jeg kan konstatere at det duer ikke. Man skal nærmest mase rundsaven igennem planken og siden er fyldt med sorte brændpletter. 

Skulle jeg virkelig bide i det sure æble og købe en klinge til 1200 kr til dette ene projekt? Nej, fandme nej! Igår faldt jeg så tilfældigt over Jem og Fix's hjemmeside og så at de på deres Falke 230 mm diamantskæreskive havde en medfølgende reduktionsring, så man både kan bruge den i et 22 og 20 mm hul. Så stor en skive kan min rundsav ikke klare, men jeg tænkte at hvis den til 230 mm havde en reduktionsring, så ville den normale skæreskive til en vinkelsliber på 125 mm sikkert også have en medfølgende reduktionsring i, så skiven passer til 20 mm hullet i min rundsav. Så jeg kørte ned for at tjekke det ud, og ganske rigtigt, det havde den! 

Nu har jeg så lige prøvekørt den på min rundsav og lavet et testskær på omkring en meters penge. Den skærer igennem Hardieplanken som var det smør og snittet er utroligt pænt uden brændemærker som der kom med HM klingerne. Det eneste minus er at den æder noget mere materiale end en klinge, da skiven er tykkere, men hvis man kan leve med 2-3 mm mindre materiale (og at skulle tage højde for det i opmålingen), så kan det altså lade sig gøre at skære igennem fibercement med en rundsav til en 1/20 del af prisen for en fibercementklinge. Så er tippet hermed givet videre!

je_ns skrev den 29-11-2017 10:51:25


Du kan også bruge en diamant skæreskive, hvis du kan finde en bøsning så den passer til din sav.

 

Ja samme erfaring har jeg, det fungere fortræffeligt, den diamant skæreskive jeg brugte lavede nu ikke et særligt bredt savspor.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis