Luft fiser ind af stikkontakter og lampeudtag - hvad er årsagen?

Hej,

I vores nybyggede hus har vi problemer med luft, der fiser ind af stikkontakter i vægge langs ydermuren, samt lampeudtag i loftet. Jeg behøver blot at tænde emhætten, og så kan jeg mærke kold luft trænge ind når jeg sætter en hånd for stikkontakt/lampeudtag.

Jeg er efterhånden blevet bildt mange ting ind af vores byggefirma, som mener at alting er i orden men alligevel har været ude og forsøge at tætne omkring stikkontakterne.

Er der mon en ekspert herinde der kan gennemskue hvad der typisk går galt, når luft kan trænge ind gennem stikkontakter? 


Mvh nybyggeren
Hej, I vores nybyggede hus har vi problemer med... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har hørt om problemet før. Det var med en rør installation, hvor jeg forestiller mig at luften kan passere i rørene. Men i dag bruger man sikkert kun kabelinstallation så der er der ikke uligheder, med mindre der ikke er muret ordentlig til bag stikkontakt dåser. Er det tilfældet er der jo adgang til hulmuren den vej. 

Det forklarer ikke lampeudtags træk. 

Nu bruger de vel ikke silicone rundt om stikk. og lampeudtag ? ? 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Få fat i den rapport der er lavet for trykprøvning og så få firmaet til at bekræfte at den er lavet efter reglerne og opfylder kravene. Derefter kontakter du bygningsafdelingen i kommunen, det er dem der har ansvaret for at reglerne overholdes.

Jeg har set alt for meget sjusk med disse rapporter, da byggefirmaerne tvinger firmaerne til at gå på kompromis med målingerne.

Bjarne


 

Til orientering må dine oplysninger om luftmængder på emhætter være forkerte, da der fåes motorer med væsentlig større luftmængder:

http://www.thermex.dk/produkt/75/ekstern-ckb-motor

Nok om det.

Hvis det trækker ind igennem elinstallionerne generelt, er der en fejl et eller andet sted, og der er sandsynligvist nogen der har sjusket!!

Det er for så vidt lige meget i den forbindelse om BlowerDoor testen viser at tæthedskravene er overholdt, da der egentlig er samme krav til bevægelser i luften i opholdsrum, som der er til kontorbygninger o.l. (er beskrevet i bygningsreglementet).

Det er dog noget som ikke bliver taget alvorligt i branchen, og jeg vil ikke sige, at det er en vindersag i retten :-)

Påstanden om, at det er kommunen der har ansvaret for reglernes overholdelse, er direkte forkert, da det er bygherrens ansvar!

Mit gæt er at BlowerDoor testen viser et resultat i omegnen af 0,4 l/sek/m2 hvis der er tale om et større typehusfirma da dette resultat på en eller anden "mystisk" måde er det disse firmaes huse lander på ??

Til Orla Nautrup: Nu er det vist ikke trådstarter men kun mig der i denne forbindelse er kommet med et forsigtigt gæt, på luftmængder for at synliggøre hvor meget der skal ind.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok, hvis ikke kommunen sidder på den endelige godkendelse i.h.t bygningsregelementet, men den ansvarlige entrepenør, så er der ikke noget at sige til at der laves så meget dårligt udført arbejde.


 

Måske er installationen lavet i rør, som gennembryder dampspærren. Så vil der kunne trække luft igennem dem, evt. fra en dåse på loftet eller et udvendigt lampested. 

Du kan nemt se om der er brugt kabel eller rør, ved at kigge i indmuringsdåsen ved dine afbrydere. Eller måske se om der skulle være en synlig dåse på loftet hvor der er trukket et rør fra. 

Man må kun gennembryde dampspærren med kabel, og der skal tætnes ved gennemføringen.




Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Hej Bjarne

Det er faktisk ikke entreprenøren der er den ansvarlige, men bygherren (kan jo selvfølgelig godt være entreprenøren også)!

Bygherren kan så uddelegere ansvaret til andre som f.eks. tilsynsførende, entreprenører, håndværkere.


Den bagkloge løsning -som jeg selv valgte, da jeg byggede for 4 år siden- er at have emhætten sluttet på Genvex'en.

Der skal så vælges en emhætte designet til lav luftmængde. Min kører ca 160 kubik i timen. Det fungerer glimrende.


Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Beklager mit sene svar, men kom lige fra det et par dage :-) Svarer lige på diverse spørgsmål herunder:

ev elmand skrev den 29-11-2017 08:14:11

--

Det forklarer ikke lampeudtags træk. 

Nu bruger de vel ikke silicone rundt om stikk. og lampeudtag ? ? 

Jeg er ikke sikker på det var silikone, og nu lyder det sikkert helt sort: Byggefirmaets anlægsgartner, en polsk multihåndværker og en byggeleder udførte "lappearbejdet" rundt om stikkontakterne. Elektrikeren har haft lampeudtagene åbnet, men har ikke kunnet se årsagen til luftindstrømningen. Så her er der ikke lavet noget lappearbejde. Er det noget skidt hvis der er brugt silikonefuge omkring de væginstallerede stikkontakter?

Orla Nautrup skrev den 29-11-2017 12:20:09

Til orientering må dine oplysninger om luftmængder på emhætter være forkerte, da der fåes motorer med væsentlig større luftmængder:

http://www.thermex.dk/produkt/75/ek...-ckb-motor

Vi har faktisk en Thermex-motor installeret på taget, men ikke lige den model du linker til. Den vi har, er dog kraftig nok til at vi tydeligt kan mærke luften strømme ind af vinduesventilerne, vinduer der står på klem osv. :-)

Chr. skrev den 02-12-2017 17:42:44

Den bagkloge løsning -som jeg selv valgte, da jeg byggede for 4 år siden- er at have emhætten sluttet på Genvex'en.

Der skal så vælges en emhætte designet til lav luftmængde. Min kører ca 160 kubik i timen. Det fungerer glimrende.


Chr.

 Du har ret. Vi ville også have valgt genvex-anlæg, men da vi har fladt tag er det efter min opfattelse ikke muligt. Og som nævnt, var huset allerede opført som råhus da vi købte det. Så tagkonstruktionen m.m. var allerede lukket af. Sat i lyset af vores "opdagelser" skulle vi nok ikke have købt det. Men det ved vi så til en anden gang :-)


Jeg vil prøve at åbne nogen stikkontakter og lampeudtag fat at se hvad der er foretaget inde bagved. Måske tager jeg et par billeder og lægger op i tråden. 


Mvh nybyggeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis