Luft fiser ind af stikkontakter og lampeudtag - hvad er årsagen?

Hej,

I vores nybyggede hus har vi problemer med luft, der fiser ind af stikkontakter i vægge langs ydermuren, samt lampeudtag i loftet. Jeg behøver blot at tænde emhætten, og så kan jeg mærke kold luft trænge ind når jeg sætter en hånd for stikkontakt/lampeudtag.

Jeg er efterhånden blevet bildt mange ting ind af vores byggefirma, som mener at alting er i orden men alligevel har været ude og forsøge at tætne omkring stikkontakterne.

Er der mon en ekspert herinde der kan gennemskue hvad der typisk går galt, når luft kan trænge ind gennem stikkontakter? 


Mvh nybyggeren
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du suger udeluft ved installationers gennemføringer igennem dampspærren er der gennemføringerne ikke tætnet omhyggeligt.  

normalt lægger man en krave. Billigere er at fuske med en masse tape. Er dampspærren så ført ordentlig til vinduet?

Er der udført blower door test der viser hvor tæt dit hus er? Overholder det bygningsreglementets krav?

 


Og har installatøren brugt LK AIR serien? der er dåser nemlig lufttætte. Det er den almindelige serie ikke.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

@Mjølner Godt spørgsmål. Mig bekendt er der ikke dampspærre langs muren, da indermuren er af porebeton og ydermuren er af mursten. Vi købte huset som råhus, så jeg har ikke fuldt indblik i dette. 

Ja, der er udført en blower door test, men jeg er stærkt i tvivl om den overhovedet er udført eller om der bare er fusket med værdierne. Ifølge testen overholder huset alle krav i BR, hvilket jo i sig selv er mystisk da det ifølge vores byggesagkyndige ikke skal meget til at gøre udslag. Og utætte stikkontakter burde give udslag under sådan en test.


@javis indermuren er af 100 mm. Ytong, dvs. gasbeton/porebeton. Jeg vil helst ikke ud med navnet på firmaet, men det er et stort firma der har gang i en hel masse projektbyggerier i både Jylland og på Sjælland....


@christiannielsen installatøren har brugt lidt godt og blandet, dvs. lampeudtagene er halvt LK og halvt noget andet, jeg ikke lige husker navnet på. Dåserne er ikke lufttætte.


Mvh nybyggeren

Der kan være mange gode spørgsmål og årsager, men hvis det specifik kun trækker ind ad stikk. når du tænder emhætte er det er tegn på at huset er meget tæt. 

Emhætten prøver at suge 200-400 m3 luft ud i timen. Den luftmængde skal ind et eller andet sted.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

@ev elmand Det har du selvfølgelig ret i. Vi har så også en temmelig kraftig emhætte med den største eksterne motor vi kunne få, og den suger så kraftigt at den får de slukkede ventilatorer på badeværelserne til at stå og snurre   

Vi har desuden ventiler i vinduerne, som også altid er åbne. De trækker også en pæn mængde luft ind, når emhætten er tændt.


Mvh nybyggeren

Ja det giver jo en klar indikation. Så skal mine tal måske endda ganges med 2 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har i varmegenvinding? Det ville måske kunne kompencere for den manglende luft?

javis skrev den 28-11-2017 22:39:13

Har i varmegenvinding? Det ville måske kunne kompencere for den manglende luft?

 men sådan et anlæg skulle gerne blæse lige så meget ind som den suger ud. Så teoretisk set burde det ikke gøre nogen forskel.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
javis skrev den 28-11-2017 22:39:13

Har i varmegenvinding? Det ville måske kunne kompencere for den manglende luft?

Nej - men vi plejer i stedet at sætte et par vinduer på klem, eller også lader vi emhætten kører ved lavere styrke (medmindre der virkelig er gang i gryderne )

Men hvorom alting er - så BURDE stikkontakter og lampeudtag vel være 100% tætte. Jeg mener, når kold luft kan komme ind, så kan varm luft vel også komme ud. Og så opstår der vel kondens et sted inde i konstruktionen, hvilket især er kritisk i vores tagkonstruktion...

Spørgsmålet er så om det overhovedet er realistisk at få det afhjulpet efterfølgende?

Vi har det noteret som en mangel hos byggefirmaet, som har prøvet at lappe med silikonefuge - men det har ikke afhjulpet problemet.


Mvh nybyggeren
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis