Nyt jordspyd, men ikke til tavle

Jeg er ved at lave nyt vaskehus og vil gerne undgå snurren i fingrerne, når vi rører ved vaskemaskinen.

Det er et hus fra 1913 og der er ikke jord i installationen.

Talte med en elektriker om at få jord ind og han ville bare banke et jordspyd ned lige uden for vaskehuset (som ligger langt fra tavlen) og trækker et 2,5mm2 kabel ind til vaskemaskinen.

Han lyder som om han ved hvad han taler om, men er der nogen der ved om det er en OK løsning? Skal jorden ikke nødvendigvis helt ind til tavlen og HFI/HPFI anlægget?

Jeg er ved at lave nyt vaskehus og vil gerne undgå... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Til det man kalder teknisk strøm/kraft, er det almindeligt at vælge en gruppe sikret med 16A og dermed vælge 2,5 mm2 ledere i kablet. For at sikre sig mod at stå med for få ledere, ville jeg vælge 5X2,5 mm2 kabel. Dette kabel kan sikres med 16A sikringer. Dit kabel med 1,5mm2 ledere må højst sikres med 13A og sikringen kan dermed ikke skiftes til 16A. En 13A sikring kan højst belastes med godt 3000 W. Så det er lige på kanten til vaskemaskinen.


fase

OK. Desværre er det også 1,5mm2 hele vejen fra tavlen og det kan ikke umiddelbart laves om (der er langt og meget af kablet er skjult.

Der er dog 3 faser, så hvis vaskemaskinen kører på sin egen 13A, burde det så ikke være nok.

Hvis jeg ikke skifter til mere end 13A, burde det så være OK at trække jordledningen ind i den nærmeste samledåse og dele den ud via gul/grøn leder til vaskemaskinen?

Det er alt rigeligt med 1.5¤ som må sikres med 13 A sik. hvis du har stikkontakter/ afbrydere som er godkent til 13 A , ellers er 10 A også rigeligt , vaskemaskiner er efter EU regler 230 V og 1200-2000 W alt efter model , jeg kan forstå din elektriker har styr på det  det.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Super.

Burde det så være OK at trække jordledningen ind i den nærmeste samledåse og dele den ud via gul/grøn leder til vaskemaskinen? Og altså ikke trække jordkablet direkte fra jordspyd og til stikkontakten hvor vaskemaskinen er tilsluttet?

Jo det er sådant man laver det....


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis