Nyt Gulv i 70’er hus

Hej jeg er igang med at istandsætte et værelse i mit hus

(Paracelhus fra 1973)

Jeg skulle til at lægge nyt gulv men opdagede at der lugtede lidt af kælder fra kanten af gulvspånen. Jeg pillede den ene plade af for at se om der var fugtigt, der var ikk meget at komme efter men der var lidt mod ydermuren.

Gulvet er et par spånplader på der lægger på strøer som lægger på fliser/sten 

Mellem fliserne lægger isolering altså under strøerne, det vil sige der er luft mellem isolering og spånplader. 

Nu er mit spørgsmål skal/kan jeg gøre noget for at undgå fugt? 

Skal der mere isolering?

I kanten af spånen føles det som der kommer en brise, er det for at luften kan cirkulere eller skal det lukkes ?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lægger gulvet på et original 70'er klinkegulv?

Hvad er det for en rum du er i gang med. Er det opvarmet til stuetemperatur?

Det er et værelse på hjørnet af huset, det er opvarmet.

Fliserne ligger på beton højden er ca 7-8 cm 

Og ca samme højde spær. Der er ikke isolering i mellem spæren men under.

Der er ingen fugtspærre og ingen luftrist 🤔 

100% løsning: op med isoleringen. Dug i bunden, Sundolit plader op til gulvhøjde. Dampspærre på spær, før spærren op af væggen. Gulvfinerplader og brædder. Sørg for, at isoleringen ligger presset mod ydermur.


 

Den rigtige løsning er ud med alt, så du kun har dit klaplag/beton tilbage.

Så gør du således:

1. Læg en dampspærre. Kør den op ad væggene (denne skal afsluttes bag fodpaneler når du når så langt)

2. Læg nye strøer på ny opklodsning.

3. Isoler med ny isolering. OBS! Hvis du har et uisoleret klaplag/terrændæk så må du maksimalt isolere med 50 mm isolering, da der ellers kan opstå fugt i bunden. Dette er meget vigtigt og noget mange glemmer! Har du isolering i terrandækket så finder du den mængde isolering der passer hertil. Hovedregelen er vist maks. 1/3 isolering på oversiden. 

4. Ny gulvspån og trægulv på toppen. Evt gulvvarme heri hvis du ønsker dette.

Annonce

Det lyder som en større omgang da det nok er sådan under gulvet i alle rum i huset borset fra hvor der er fliser 

Ved i om man kan “nøjes” med at blæse noget papir uld ind mellem alle strøer ?

Jeg fandt lige denne beskrivelse i byggearkivet

den blev ikke så stor men der der står

Fundamenter   30 cm. beton til frostfridybde.

Klaplag         10 beton. - folie - 20 cm. nøddesten.



Chrmoller: dampspærre skal mellem isolering og lokale. Tættest på varmen.

Spørger: du kan ikke bruge papiruld under det gulv. Den mest korrekte isolering er Sundolit (flamingo), da det ikke optager en smule fugt, der måtte komme. Det allervigtigste er at få isoleret den sokkel fra. Da det er et hjørne af bygningen, så check lige udvendigt: er der et defekt nedløb? Er nedløbsbrønden ok? Dvs vandlåsen er ikke knækket. Står der buske eller træer op ad huset? Det kan alt sammen være med til at trække fugt gennem/under sokkel.


 

Uldal: rockwool er ikke enig med dig. http://www.rockwool.dk/produkter/gu...ende-gulv/


Ligesom alle andre tømrerfirmaet heller ikke vil være det. 


Spørger: Du bliver nødt til at finde årsagen til fugten og håndtere denne. Alternativet er at lægge dampspærre ud så du holder fugten ude af din trækonstruktion. Det kan isolering alene ikke hjælpe på. 

Det er to vidt forskellige løsninger i er ude i. Og der er forskel på dampspærre og fugtspærre.

I chrmollers tilfælde minder det mest om en fugtspærre, idet man ikke vil have fugt op nedefra. De 50 mm unødvendig gøre brugen af dampspærre idet dugpunktet ligger under/i terrændæk. Derfor anbefalingen om 50mm isolering.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis