Tung lampe i gipsloft

Vi skal have hængt en lampe på omkring 15 kg op i loftet.

Loftet er ét lag gipsplade, med 30 cm imellem hver af forskallingsbrædderne.

Der hvor lampen skal hænge er der et lampeudtag, som hænger lige præcis i midten på et akustikfelt med 12 felter.

På det vedhæftet billede kan man se konstruktionen, fra dengang huset blev bygget.

Hvordan får jeg hængt en tung lampe op i loftet?


Mvh
Dimitri
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En meget lang kraftig krog som kan nå op i forskallingsbræderne oppe i det oprindelige pudsloft , eller bedst en loftbjælke . 15 Kg er utroligt meget for en loftlampe..................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Forskallingsbrædderne er de brædder, som gipspladerne er skruet fast på.


fase

Jeg fornemmede bare, at det er for meget vægt til forskallingsbrædderne, og at det ville være bedre at have den vægt i de bærende lægter?


Mvh
Dimitri

Du kan sagtens hænge en 15 kg. tung lampe op i en krog skruet fast i forskallingen. Forskallingen kan bære betydeligt mere.


fase
Annonce

Tak for svar. Er der nogle specielle kroge jeg burde købe?

Fx med forankringsfunktion?


Mvh
Dimitri

Med forskallingsbrædder i det pudsede loft mener jeg de oprindelige forskallingsbræder som ligger med 5 cm mellemrum hvorpå der et hønsenet eller lign.som  pudset er hæftet på på , de kan bære ..............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 26-11-2017 16:33:25

Med forskallingsbrædder i det pudsede loft mener jeg de oprindelige forskallingsbræder som ligger med 5 cm mellemrum hvorpå der et hønsenet eller lign.som  pudset er hæftet på på , de kan bære ..............

 Hvad får dig til at tro det er et gammelt hus med pudset loft?

Det ligner unægteligt et helt nybygget (~2 år) hus med forskalling til gipsplader.

Hvis du er sikker på du kan ramme forskallingen (du mærker helt klart hvis du kun har fat i gipsen) så forborer du bare med et 3mm bor (Pas på eventuel dampspærre) og smider en krog lignende denne gennem hullet:

https://www.harald-nyborg.dk/p7071/...-mm-10-stk

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis