hulmursisolering

Må en ganske uerfaren komme med kvajede spørgsmål? biggrin
Vi købte et hus for 5 år siden (huset er fra 1962). Jeg har stærk mistanke om der ikke er hulmursisoleret. I tilstandsrapporten står der intet - i "energirapporten" står at varmeberegningerne er forudsat isolering på 50-75mm. Men nu kommer spørgsmålet: Må/kan man selv hulsmursisolere? Jeg kan se man kan leje maskine og købe mat. for 2000,-, men hvis man skal have "håndværker på" koster det 10000,-. Det synes jeg er en meget stor forskel - men kan/ må man selv hulmulsisolere? Man kunne selvfølgelig sætte isolering og derefter f.eks gipsplade indvendig, men det tager jo en del "plads" .
Hvad er bedst flamingogranulat eller f.eks rockwool? Jeg vil jo mene rockwoolen kan falde sammen med årene? Og hvis vi - når vi får "tid" skal have skiftet vinduer vil al f.eks granulaten falde ud?
Må en ganske uerfaren komme med kvajede spørgsmål?... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved godt, det falder lidt udenfor emnet, men alligevel:

Hvis du har plads og det er lovligt i dit område kunne du overveje at skifte gassen ud med træpiller. Det giver omtrent en halvering af varmeregningen, og med dit niveau kan det jo godt være en god forretning, da du jo snildt kan spare 10.000 kr/år.

Investeringen kan ligge på alt fra 20.000 til >50.000

De største problemer er som antydet sandsynligvis gassen og pladsen:

- Hvis du skal betale tomgang for naturgassen ryger en del af besparelsen selvfølgelig, hvilket kan gøre det uinteressant

- Der er vist steder, hvor man ikke må sige nej tak til gasmonopolet, forstå det hvem der kan!

- Træ fylder, så du skal have plads til at opbevare minimum 5 m3, fx i en udendørs silo eller i et skur. Desuden skal du selvfølgelig have plads til selve fyret, som fylder mere end naturgas.

Hvis disse ting kan bringes i orden kan pillerne være et godt alternativ til de andre investeringer i isolering og ruder - og så er det endda miljørigtigt:-)

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej Vibeke og alle I andre.
Spændende læsning især fordi jeg også skal have efter isoleret mit hus.
Det er idag " isoleret " med skum, det man brugte meget i 70, men har læst på div. sider at dette falder sammen med åre.
Jeg kan se at når jeg har taget en sten ud er skummet blevet så porøst at det smuldrer bare man rører ved det, så derfor er der ikke meget isoleringevne tilbage.

Jeg vil også selv efter isolere, og er blevet anbefalet et " nyt produkt" som Styrolit markesfører.

Det skulle efter sigende være flamingo granulat, der efter 1 lille uges tid hæfter sig sammen, i form af at granulatet er fra fabrikken påført en slags lim, der når det kommer i kontakt med luft,med en given luftfugtighed, så limer sig sammen.
Det vil så bevirke at man ikke har granulat ud over det hele næste gang man evt. skifter et vindue.

Jeg er dog stadigvæk itvivl om ikke rockwool eller Isover granulat ikke er nummer et, " man er nok for konservativ", men modsat kan isoleringen kun blive bedre.

Er der nogen der kender dette produkt???

mvh

Lars
Hej alle sammen.
Jeg har fra et tidligere job nogen erfaring med at hulmurs isolere
med flamingokugler/granulat. Jeg mener der er helt klare fordele ved
at bruge dette produkt kontra mineral uld. Flamingoen kan ikke "trække" fugt, det pakker bedre sammen når det bliver ind-blæst. Desuden falder
flamingo heller ikke sammen,det gør mineraluld. Der er et hus i Svendborg som jeg jævnligt kører forbi,som er isoleret med mineral uld og når det er frost kan man se rim der sidder på vægen,hvilket må være et tegn på at isoleringen der sidder i væggen er blevet fugtig.
Hvad angår udskiftning af vinduer og døre er dette nemt gjort. Man borer
nogle huller i den gamle karm hele vejen rundt,og puster noget PU skum i
lader det sidde til det er tørt og vupti,så kan man save sit gamle vindue
eller dør ud.

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Indimellem finder man også revolutionære meninger fra eksperter som er imod isolering. Der findes nemlig ikke nogle praktiske beviser for at varmeisolering kan spare så meget varmeenergi at investeringen lønner sig. Mange huse bruger sågar mere energi efter isoleringen.

Rigtig energi kan kun spares ved sparsom opvarmning ved hjælp af strålingsvarme.

Yderligere info her: www.konrad-fischer-info.de/danmark.htm
www.konrad-fischer-info.de/7tempdk.htm
jeg kan oplyse, at jeg i et tidligere ejet hus, har fået blæst flamingokugler ind , altså kugler med lim,
og det fungerede fint ,
bare min erfaring

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Annonce
Hej Leo

Det hus du kører forbi er sikkert godt isoleret, for det du ser er en fugtig mur hvor den indefra kommende varme ikke kommer ud og tørrer den udvendige del af muren pga. isoleringen.

Man skal forøvrigt være forsigtig med at hulmursisolere da man ændrer væggens fugtindhold på flere måder.

Eksempler jeg jævnligt oplever:

Mursten og fuger risikerer at begynde at afskalle på grund af for stort fugtindhold.

Fugt kan ledes til bagmur via den indblæste isolering og jeg har set eksempler på meget fugtskadede kældre og indervægge her.

Der kan ikke gives præcise vejledninger om hvike mure der er egnede, men man skal bare vide, at det er en chance man tager, når man hulmursisolerer.

Til LD

Hvis din hulmur har skumrester i sig, tror jeg godt du kan glemme at hulmursisolere ved normal indblæsning, da skumresterne vil spærre mange steder for indblæsningen.
Citat fra Ulrik

xDer findes nemlig ikke nogle praktiske beviser for at varmeisolering kan spare så meget varmeenergi at investeringen lønner sig.
…
Rigtig energi kan kun spares ved sparsom opvarmning ved hjælp af strålingsvarme.


Hmm - det må da klart bero på meget individuelle forhold ved det enkelte hus. Efterisoleringen (primært hulmurs-isolering) af vores muremestervilla (1,5 plan 75 kvm grundplan) ser da pt. ud til at tjene sig hjem på under fem år. Mine yderligere tiltag ser da kun ud til at forkorte denne periode.

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis