Bredbånd i huset

Jeg har hos TDC bestilt kabelTV og internetforbindelse. Inden de er gået i gang med kabellægningen har de sendt mig et modem til internetforbindelsen, -det er nemlig en gds-pakke. Der er kun stik til een computer, men vi har 2 computere i huset. Jeg ringer til TDC og spørger -hva så? Og de svarer selvfølgelig at jeg så skal købe et tillægsabonnement for at tilslutte een mere. De snakker om en ekstra IP adresse.
Er der nogen, der kender en god måde at tilslutte flere computere til samme modem og uden at betale ekstra til TDC, de får nemlig nok i forvejen!?

Venlig hilsen
Knud
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så en annonce med en trådløs kabel/adsl router + trådløs lan kort til under 1000,- - det var en mulighed og så undgår du at skulle trække kabler i hele hytten. Hvis du vælger denne løsning så husk at sætte kryptering på dit accesspoint ellers deler du din internetadgang med hele nabolaget.
Har ikke selv prøvet det, men skal have en sådan løsning når jeg skal flytte kontoret ud i min nye næsten færdige tilbygning. Jeg har dog Stofanet.
Jeg kan se to nemme løsninger
Du kan enten købe en router <-- det koster desværre penge.. specielt hvis du vælger en fra TDC.. men du slipper for ekstra månedlige udgifter

Eller - du kan sætte en af dine maskiner op som web-server.. Dvs sætte internet stikket i computeren - og så forbinde de to (eller flere computere) med en switch/hub.. altså lave et lille hjemme-netværk (LAN). Du kunne i samme omgang sætte din web-server op som printerserver og/eller fil-server.. Den skal alligevel være tændt for at dit internet fungerer.. Det kræver indkøb af en switch (til under 200,-) eller evt en 10MB hub - som du burde kunne hustle dig til gratis det fleste steder med lidt held 8) ...

Hvis sidstnævnte lyder fristende - så køb en bog om emnet. De der hæfter man kan købe på fx posthuse, DSB-koisker etc til ca 69,- er ganske glimragende.. Og fortæller trin for trin hvordan du sætter en server op til de forskellige opgaver...

glemte lige at sige at TDC muligvis vil se det som en omgåelse af deres regler.. Men de vil kun kunne se det hvis de overvåger trafikken på din netforbindelse.. og det sker næppe :wink:

Mvh
/Niels
Hej
Jeg har webspeed.
Bestående af et motorola surfboard, derfra i en router ( 499.- ved shg i højbjerg ) trukket kabel til ungernes værelser, det er rigtigt nemt og fungere upåklageligt, hvis du vil have flere oplysninger så skriv igen.

Med venlig hilsen

steen
Hej Steen

Jeg vil da gerne høre nærmere da jeg skal etablere noget lignende indenfor rimelig tid..

På forhånd tak

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Tak for alle oplysningerne.
TDC sagde til mig, at hvis jeg ikke opretter en ekstra IP-adresse, vil man ikke kunne arbejde med end een PC samtidig, fordi de bare ville stå og kæmpe om kun een adresse. -Er det sandt?
De foreslog at en PC var tilsluttet via USB'en og en anden var tilsluttet via netstikket i kabelmodemet. Modemet har begge stik.

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Det er en router du skal have, den kan lave så du har adresser til mere end 1 maskine på bagsiden, hvilket kaldes et net der kører på reserverede adresser. Lidt svært, jeg foreslår du henvender dig til en der ved noget om det, eller evt. kikker efter de her billige hæfter i boghandlen. De har et der heder lokalnet.

PS. Tænk trådløst og ikke i kabler.
Husk kryptering, så naboen ikke får glæde af din opkobling samtidig.

MVH - en der bl.a. er netværksdesigner til dagligt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter

Du skriver et og andet med at man skal huske kryptering...

Hvorfor egentligt ?? Er det for at holde naboen væk fra egne data eller er det for at forhindre ham i at kunne bruge min ADSL linie ??

For ikke længe siden blev en eller anden omtalt på ing.dk netop vedr disse "åbne" netværk her var der jo netop at man gav muligheder for at andre kunne benytte ens ADSL forbindelse over trådløse netværk, men at man som udgangspunkt ikke selv mistede noget da det var betal for forbindelsen princippet og ikke efter antallet af timer eller datamængden der blev transporteret.

Så hvis det ikke er for at forhindre naboen i at kunne kigge - låne eller gemme på de maskiner jeg har på min del af det "åbne netværk, så er der vel egentligt ikke en grund til at krypterte ???

Venligst Njord 8) Ude hvor isen er tynd :oops:

MVH Njord
Jeg er ude for det samme...
Jeg vil have lavet internet sammen med min underbo som har kabeltv, men vi vil gerne have det til at køre uafhængigt af hinanden... Dvs. vi gider ikke ind og rode med opsætning af begge maskiner bare fordi én er blevet formatteret og selvfølgelig skal vi bege kunne komme på nettet selvom den andens computer er slukket...
Er det nok at have en router til dette og så burde det virke???

Her er et link som jeg fik oprettet om samme emne:
http://test.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=5225&sid=a80b048679f11b3e0f450980fbdba5c0
Muligvis er/kommer der information der som I kan bruge...
En bekendt til mig siger at jeg skal være sikker på hvordan abonnementet er oprettet...
Hvis det er oprettet sådan at man skal logge på hver gang, så virker det ikke så godt, da vi så kun være én på af gangen....

Hvordan skal det så være mht. dynamisk og statisk IP?
Hejsa..

lidt svar til flere forskellige:

Njord: mht kryptering... Du skriver: "men at man som udgangspunkt ikke selv mistede noget " dette er forkert :wink: .. Med mindre du har betalt for en meget kraftig forbindelse, som du aldrig udnytter (som mange firmaer gør)... Hvis din snyltende nabo sidder og downloader spil/musik etc så vil du kune mærke det på din bånd-bredde.. Altså vil du miste noget af den hastighed du har betalt for... Hvis altså din nabo tilfældigvis sidder med et trådløst netkort.. og hvis naboen så fanger din netforbindelse med sit kort.. og hvis vedkommende så beslutter sig for at misbruge den.. Men oprindeligt kommer debatten omkring kryptering fra små firmaer der har hemmeligheder at beskytte...


Torben: Som jeg også fik svaret i det tidligere er det en router der skal bruges. Så opsætningen bliver i rækkefølgen: kabelmodem -> router -> to eller flere computere. modem og router står ved underboen (der har kabelTV stikket) og derfra trækkes kabler (med mindre i vælger en trådløs løsning) op til dig..
Det kabel modem i skal bruge er altid logget på - så din computer skal sættes op til at modtage internettet uden at ringe op med et modem. Man sætter kryds ud for LAN opkobling..
Mht IP'er: Routeren får en dynamisk IP - men den tildeler private IP'er internt - altså til dine computere. Disse vil så være skjult for omverdenen.. Faste IP adresser er noget man bruger hvis man vil have en server kørende - altså have sin hjemmeside liggende på sin egen computer (eller have sin egen mail/ftp server. Og det er vist mere end du har brug for :-)

Mvh
/Niels
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis