Letkonstruktion for underlag af klinker

Er ved at lave badeværelse på 1. sal.
I den forbindelse gør jeg det at jeg støber selve bruseniche-gulvet i beton ovenpå svalehaleplader monteret på bjælkelaget, og resten af rummet har jeg lagt forskalling (25x100 pr. 150mm) og monteret wirsbo varmefordelingsplader til gulvvarme.
Jeg skal have klnker over hele gulvet og vil derfor sikre mig at mit underlag er tilstrækkeligt stabilt til dette.

Danogips har en gulvgipsplade (Knauf GF 19mm) som de siger er god til formålet så længe den er understøttet pr. max. 150mm -Hvilket jeg jo her overholder fuldt ud, da der kun er 25 mm afstand mellem forskallingen.
Men i Wirsbo´s anvisninger beskriver de at man først skal ligge en 22mm gulvspånplade og derefter den 19mm gulvgips for at sikre sig et stabilt underlag for klinker.

Da jeg jo helst vil undgå en så høj gulvopbygning som muligt, men stadig vil være sikker på at mit klinkegulv ikke revner er jeg noget i tvivl om jeg kan nøjes med gulvgipsen som Danogips påstår.

Er der nogle her på forumet som har lagt klinker ovenpå en letkonstruktion på bjælkelag som har erfaringer med dette :?:
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg limede og skruede ca. 25mm vandfast gulvkrydsfiner på det gamle bræddegulv. Så flydende fugtmembran. Derefter elgulvvarmenet. Og så selvnivelerende gulvmasse. Igen fugtmembran. Og tilsidst klinker, lagt i flexibel klinkeklæb.
Gulvet er helt "dødt" og stabilt.

klassikeren
Jeg har ingen erfaringer på området.

Men mit spørgsmål til dig er, hvorfor ikke støbe hele gulvet i badet på svalehaleplader monteret på bjælkelaget som i brusenichen ???

Det vil holde uden problemer og er nok mere kendt teknologi...

Du vil heller ikke få nogen skel mellem de forslkellige gulvtyper, de vil ikke arbejde forskelligt !!

Venligst Njord smile

MVH Njord
fordi jeg er bange for bæreevnen på bjælkelaget.
Har haft en rådskade som jeg har renset ud i og forstærket bjælkelaget,
men er stadig noget nervøs.
Vægtmæssigt kommer man op på omkring 250kg/m2 med betonløsning i egenvægt.
Og jeg føler ikke det er specielt nødvendigt med den tunge løsning uden for vådområdet.
Den lette løsning er også mere lav-det-selv med hensyn til mine evner som betonmand burde jeg lige kunne klare den ene m2 i brusenichen som jeg laver med opkant udtil den andet belægning.
Et betondæk bør vel lægges ud så det understøttes af murene, altså føre det ud så det ligger over eksisterende bærende mure i rummene neden under.
I så tilfællde vil det støbte dæk jo ikke belaste bjælkekonstruktionen når det først er støbt, så vil betonlaget jo udgøre en stor betonplade der er meget stærk og vil støtte og overføre vægten på murene.

Svalehale pladerne er jo også med til at laven ret let enhed men der dog er utrolig stærk og selvbærende.

Løsningen du vil anvende i brusekabinen er vel også tænkt på den måde at du vil lade trapez pladerne ligge ud over mure neden under der så vil optage trykket. Eller ligger du bare trapez pladerne i det lille område og støber på sin vis en "balje" der ligger løst på gulvet neden under ???

Venligst Njord 8)

MVH Njord
jeg har ingen mulighed for at have vederlag på murene.
Det er defor udelukkende bjælkelaget der kommer til at bære.
For at sikre en god vådrumsløsning i bruskabinen har jeg derfor valgt at lave løsningen med svalehalepladen der.
Så mindsker jeg også gulvopbygningshøjden i det øvrige område.
Man vil derfor kommer til at træde over en opkant og et par cm op når man går ind i brusenichen.
M.h.t. vandbeslastningen i arealet udenfor, vil dette jo være meget begrænset. Jeg laver selvfølgelig vådrumsmembran over det hele, og et ekstra afløb udenfor.
Men i princippet burde det jo ikke være meget anderledes end hvis man havde en bruskabine stående på et almindeligt trægulv.
Mon gulvgipsen er bedre end en krydsfinerplade?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis