stue gulv og forsikrings brok

Jeg skal lægge et nyt gulv i min stue.
Det gamle er fugtskadet og jeg har revet en væg ned mellem stue og køkken. så derfor vil jeg gerne lægge det samme gulv, så det fremstår som samme rum.
I køkkenet ligger der et gammelt gulv af massive brædder på strøer.
I stuen lligger der et halvflydende(det er skruet fast ned i betonen) massivgulv på beton. Der er ikke nogen strøer eller fugtmembran under, men kun en trinlydsdæmpende tjærepap med kork.

Mine spørgsmål er:
1 Er der nogen der har erfaring med oliebehandlet lamel limet fyr i køkkenet. Kan det holde til sliddet, fedt pletter og lign.

2 skal der lægges et trinlydsdæmpende lag under et flydende gulv. Jeg vil selvfølgelig udlægge en fugtmembran, under det nye gulv.

Jeg kan lige afslutte med at fortælle at jeg har forsøgt at få gulvet skiftet på ejerskifte forsikringen. De sendte først en taksator som ville skifte gulvet og bad mig indhente tilbud, men så sendte de desværre endnu en som ikke ville betale. Han nægtede at de nogensinde havde sagt at de ville betale og en masse andet bøvl. Jeg har nu opgivet sagen for ikke at blive fattig af ingeniør rapporter og advokat salærer. Jeg kan ikke anbefale Alm. brand. I det hele taget er en ejerskifte forsikring intet værd i et gammelt hus. Vores hus er fra 1890.

Mvh Lars

Mbj.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Tja - forsikringsselskaber er ofte en tvivlsom fornøjelse.
Jeg har selv oliebehandlet eg på mit stuegulv og er godt tilfreds med det der. Jeg ville personlig aldrig bruge det i et køkken. Det er muligt, at der findes så ordentlige personer, at spild af vand, fedt m.m. helt kan undgåes. Der findes dog næppe hele husstande bestående af den slags mennesker. Så gulvet vil lide skade.
Jeg valgte selv et korkgulv fra Wicanders, de har nemlig en pvc overflade øverst og er legende let at holde. Kan klart anbefales. Findes i øvrigt idag med et kliksystem, som udlægningen meget nem.
Wicanders laver flere produkter, f.eks en med eg på en kerne af kork.
Om der skal trindæmpende underlag under afhænger af fabrikatet.
Mange benytter lejligheden til at lægge en isolerende plade under, det kan dog give problemer med gulvhøjden.
Go´arbejdelyst

mvh

Anders Kruse
Ja jeg har et gulv i en planke ask der er olieret, lamel opbygget pga gulvarmen og med skumfolie og fugtspærre under.
Asken er hvid olieret.
Vi har haft det i snart 2 år og er meget glade for løsningen. Det blev valgt fordi køkkenet går ud i et med alrummet, med en åben bredde på ca 1,2m og da rummene jo er åbne og ud i et ville vi have samme gulv.
Princippet er så må det holde så længe det kan/vil, hvis/når det bliver grimt kan der jo bare lægges en linoleum ovenpå og så har man et nyt gulv... Men det vil vare mange år inden det bliver aktuelt.

Der findes idag produkter ( vist fra FAXE, nej det er ikke øllet ! ) der kan lave en grundig afrensning - man skal så bare oliere igen og gulvet har fået nyt liv...

Men den tid den sorg.

Et gulv i fyr er mere blødt og kan derfor lettere trykkes, men jeg vil ikke have noget imod et køkkengulv i en god fyr.... Men naturligvis slides det. Man færdes jo meget i køkkenet.

Venligst NJord 8)

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis