Hvilket Strøm type kabel er det på der her billed?

Hvilket Strøm type kabel er det på der her billed?

Jeg har spørgsmål omkring det strømkabel der giver strøm til min lejlighed altså hvad type det er, jeg er lige begyndt på elektriker uddanne men det weekend og jeg kan ikke spørge min lærer i weekenden, så tænkte jeg ville spørge internettet =)

Jeg har prøvet at tage billeder af kabel og lave en rød pil til kabel jeg refererer :)

https://ibb.co/mXcF3R

Hvilket Strøm type kabel er det på der her billed?... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

burde det ikke være almen viden og vide at man ikke får stød ved og røre ved et elkabel uden på kappen,den alm forbruger må ikke kunne få stød mm der direkte er en åben skade på kablet. Der er jo yderkappen, derefter en mørk isolering og så kappen på de enkelte ledere i kablet

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor du spørge Silas 1234. Er det nysgerrighed så er det helt ok. Hvis du skal til at arbejde med den eller  sååååå . Og husk at her på siden kan du godt være 100% ærlig, der er højst nogen der skriver noget til dig, der er ingen der kan komme efter dig på nogen måde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Jeg skal at finde ud af om jeg betaler for min nabo, siden min elforbrug er så stort, og det underlige er da lejligheden stod tom i 2.5 måned so var min elregning 350 kr billiger, også flyttet der en ind og pludselig steg det igen 300 kr, så jeg vil prøve at skille det hele af, og prøve at finde ud af om der er nogle ledninger fra hende der går ind til min box.

Men hvad hvis jeg kun bruger L-AUS værktøj, og LAUS Sikkerhedshandsker, alle er beskyttet imod 1000v, er jeg så ikke i sikkerhed?

Sluk for alle grupper i din gruppetavle. Hvis der stadig er forbrug på elmåleren er der måske noget om snakken. 

Hvis der stadig er forbrug på, må du kontakte din udlejer. (Hvis du lejer) Så må det være deres ansvar/udgift at udbedre fejlen. Hvis du derimod roder med installationen, er det dig det står med problemet hvis der sker noget. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Okay lyder som en god ide, tak for svaret

Annonce

Du skal ikke begynde at skille det hele ad, det fører ikke til noget. Den med at slukke det hele er naturligvis ok, men den er ikke stensikker alene. Der kan jo være et kabel der går bagud fra en af dine stikkontakter og ind til naboen. Så hvis du slukker, og der så mangler strøm ved naboen, ja så er den jo helt gal. 

Selv med L-aus værktøj og handsker kan du komme til skade. 

Hvor mange volts er der i  PVIK  kablet  ? Der står 750v, men når det er så stort virker det bare til at kunne have mere?

Som det er beskrevet tidligere, er det et 4*10 mm2 kabel, hvor der mellem nul og de enkelte faser er 230V, og mellem faserne er der 400V. At kablet er mærket med 750V betyder, at det højest må bruges til en spænding på 750V. Der findes motorinstallationer, hvor spændingen mellem faserne er 680V, så der skal bruges kabler mærket til brug ved den spænding. Der findes kabler, hvor mærkningen er 500V, som bruges i f.eks. husinstallationer, og derfor kan laves med tyndere isolation og dermed med tyndere udvendig diameter.

fase

I den helt elementære teori om strøm m.m. har man modstand, spænding og strøm. 

Størrelsen ( tykkelsen ) på kablet har noget med modstanden at gøre. Jo tykkere lederne er des mindre modstand ( ohm) er de, derfor kan det føre mere strøm (ampere ) . 

Spændingen ( de 750 Volt ) har ikke noget med tykkelsen at gøre men kun med isoleringen. Både imellem lederne og ud imod omgivelser. 

De tyndere kabler der ligger ved siden af på dit billede er mærket på samme måde, eller måske de 500 volt. Men de har stadig en spænding på 230 volt til omgivelser, og 400 volt imellem faser hvis det er til f.eks. komfur.

Så hvis det er rigtig at du er i gang med en uddannelse som elektriker, er det med at holde lytte lapperne ude. Det er ikke en uddannelse man kan komme sovende til.

Du må (selv om du er autoriseret elektrikker) pille ved ledninger på elforsyningens side af måleren uden at have indhentet tilladelse. LAUS arbejde er ikke for sjov og må aldrig udføres enemand. 

jthyge havde et godt forslag - se om du kan opnå 0-forbrug på forskellige tidspunkter. 

Og hvis du vil måle noget, så få dig en strømtang. Så kan du måle om der løber strøm igennem kablet uden at beskadige eller løsne det. 

Hvis du har elvarme fx. på badeværelse og den omtalte nabo er en underbo, kan du meget vel have tabt en del varme nedad mens underboen ikke havde varme på.  

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis