Udgravning af kælder

Hej LDS'ere

Jeg er igang med et herligt projekt, nemlig at udgrave kældergulve i ca 20 cm dybde for så at ligge isolering og støbe nyt gulv efterfølgende. I det rum jeg arbejder på nu har jeg lige holdt en pause fordi min kiropraktor skulle rette en lille rygskade op;-)

I den pause har den del af gulvet jeg allerede har udgravet dannet nogle vandpytter så der nu enkelte steder ligger et par cm vand. Er dette normalt? Ved det første gulv jeg lavede var der ikke noget vand, dog holdt jeg ikke pause på det gulv, og yderligere får vi i øjeblikket lavet tag hvilket har betydet at vi ikke har fået afledet regnvand i kloakken, men direkte ned på den hårde belægning der ligger udenfor huset. I øvrigt har jeg også fået lavet dræn omkring huset.

Så mit spørgsmål er - er det normalt at der danner sig så meget vand så relativt tæt på færdig gulvunderflade, eller skal jeg tænke stikdræn ud til mit eksisterende omfangsdræn?

Mvh Bo

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det har været det vådeste efterår i 19 år og sommeren var jo også våd , så grundvandet står højt............

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......

Så kan dit gulv holde til det hvert 19. år.... ;-)

hvis det ikke er noget problem at lave et stikdræn så gør da det.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
karl smart skrev den 25-11-2017 10:13:50

Det har været det vådeste efterår i 19 år og sommeren var jo også våd , så grundvandet står højt............

Jeg har da lagt mærke til at det har regnet, men ligefrem det vådeste efterår i 19 år var jeg ikke klar over..

Jeg tænker bare om et kapillarbrydende lag er nok, eller om der skal stikdræn til når det er så tydeligt at der dannes vand efter 3 uger.

christiannielsen skrev den 25-11-2017 10:38:59

Så kan dit gulv holde til det hvert 19. år.... ;-)

hvis det ikke er noget problem at lave et stikdræn så gør da det.

Problem og problem, det handler jo lige så meget om hvad der er nødvendigt. Hvis det er "normalt" at der kan stå vand, og at et kapillarbrydende lag kan indeholde dette vandtryk så er det jo et spørgsmål om der er grundlag for at udbygge projektet..

Jeg ville nok skynde mig at fylde hullet op igen hvis der ligefrem pibler vand op.   

Annonce
Frank Chr. skrev den 25-11-2017 11:33:38

Jeg ville nok skynde mig at fylde hullet op igen hvis der ligefrem pibler vand op.   

Det er også planen. Spørgsmålet er bare hvad jeg skal fylde i hullet? 😂

Jeg var engang med til at lave en tilbygning med kælder under. Vandspejlet stod så højt (især om vinteren) at vi ikke kunne dræne os ud af det. Løsningen blev en støbt 0,5 x 0,5 x 1,5 m dyb skakt under kældergulvet med en dykpumpe installeret i - det har virket fortrindeligt i nu mere end 35 år, med en enkelt pumpeudskiftning.   

Det er grundvand, og det kan et kapilær brydende lag ikke holde for. Om det giver problemer afhænger jo af hvor højt det kan komme til at stå. Så jeg ville helt sikkert sikre mig med et dræn ud til din nuværende brønd. Husk lidt dybde under gulvet og fald naturligvis.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis