Hjælp til fjernvarmeanlæg - central eller direkte, samt påfyldning af vand

Hej LDS,


Jeg står i den situation at jeg oplever knas med gulvarmen på vores badeværelse. Huset er bygget op med fjernvarme, radiatorer i alle rum med undtagelse af badeværelse hvor der er gulvvarme. 

Gulvarmen på badeværelset reguleres med en termostat der sidder på gulvet og føler på returen. 

Jeg har skiftet pakdåsen, men er nu stødt på noget der undrer mig en smule. 


Efter afmontering af termostaten på gulvet, er gulvet koldt, men burde den ikke være åbnet helt op, og derved meget varmt, når selve termostaten ikke sidder på? (ældre termostat med stor pakdåse, med føler på returen) 


Jeg kan se at min fjernvarme anlæg kun har 0,75 bar på, er dette ikke for lidt? 

Må (kan) jeg selv påfylde vand på dette anlæg?


På forhånd tak! 


/Simon
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jer er ret sikker på at en returløbsventil virker på samme måde som en almindelig radiatorventil, altså med afmonteret følerhoved står ventilen helt åben. Hvad der er sket da du har skiftet pakning ved jeg ikke, kan du have spændt for hårdt så f.eks. stiften i ventilen sidder fast. Er du i tvivl, så udskift hele ventilen.

0,75 bar på dit anlæg burde ikke give problemer, men jeg ville nok efterfylde til 2,0 bar, og det må du gerne selv. Der må sidde en aftapnings / påfyldningsventil på dit anlæg. Den sidder normalt nederst ved dit anlæg. Nogle gange er der permanent koblet en slange på, hvor der så sidder en afspærringsventil i begge ender. Ved at åbne begge ventiler fylder du vand på. Dette er ikke helt lovligt, den ene slangeende skal afmonteres efter brug.

Hvis der ikke sidder slange monteret, så skal du have fat i en vandslange og fylde vand på dit anlæg. Sørg for at gennemskylle vandslangen inden du monterer slangen på påfyldningsventilen. Det er vigtigt at du ikke fylder luft på anlægget. Når der så er 2,0 bar på dit anlæg, lukker du blot ventilerne igen, og afmonterer slange.


Søren O

Tak for svar.

Efter jeg skiftede pakdåsen virkede det indledningsvis OK. Der kom så småt varme i gulvet, men nu er der pludselig blevet koldt på gulvet igen. Jeg er i tvivl om hvorvidt det muligvis er mit fjernvarmeanlæg der er noget galt med.


Alle mine radiatorer virker uden problemer, og er netop blevet udluftet uden problemer.


Hvor udlufter jeg et gulvvarme system?


/Simon

Du kunne jo prøve at sætte fuld knald på din pumpe, og lukke ned for dine radiatorer. Det kan tvingen luften ud af din gulvvarme. En anden mulighed er at løsne omløberen ved din gulvvarmeventil (rørtilslutningen). Det vil give lidt vand, men er der luft ved ventilen, vil det også komme ud.


Søren O

Jeg starter med at prøve at slukke ned for 3 af mine radiatorer og se om det gør en forskel på gulvvarmen. 

Tak for hjælpen indtil videre. Alternativt må jeg få en vvs'er ud forbi


/Simon
hvad skete der mere i denne sag?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis